Indiska har tagit betalt för plastpåsar i ett år – så har det gått

Sedan i mars 2015 tar klädkedjan Indiska betalt för plastpåsar. Enligt hållbarhetschefen har det lett till en kraftigt minskad användning. Men vissa kunder har varit kritiska.

I veckan kom Naturvårdsverkets förslag om ett lägstapris för plastkassar på fem kronor. Ungefär ett år har gått sedan Indiska införde ett pris på sina plastpåsar på mellan en till två kronor beroende på storlek.
– Vi ser en tydlig tendens på en kraftig nedgång i att välja en plastpåse vid köpetillfället, vilket är bra. Syftet med att ta betalt för påsarna är att andelen plastpåsar ska minska och att vi är med och förändrar ett kundbeteende. Man köper enbart en plastpåse om man har behov av den och vi uppmuntrar även till återanvändning. Kostar det något så tänker kunderna om, säger hållbarhetschef Maria Elfors till Aktuell Hållbarhet.

I och med att klädkedjan började ta betalt för plastpåsar passade den även på att fasa ut pappkassar eftersom de är mer energikrävande att producera. Plastpåsarna förnyades också och innehåller nu 25 procent ostronskal och resten återvunnen plastråvara. Enligt Maria Elfors är det här det bästa alternativet i dagsläget ur koldioxidsynpunkt. Därtill erbjuds kunderna att köpa en kasse av ekologiskt bomull.

Så hur har kunderna reagerat på avgiften?
– Det har varit både ris och ros från våra kunder, men mest positiva kommentarer faktiskt. Men självklart finns kunder som kommenterat att de inte vill betala, de vill själva avgöra vart deras pengar går, säger Maria Elfors.

Pengarna som Indiska får in från försäljningen av plastkassar går till Naturskyddsföreningen. Sedan starten har Indiska kunnat ge omkring 460 000 kronor till organisationen. Enligt hållbarhetschefen valde företaget att skänka pengarna dit eftersom det är den enda organisationen som driver frågor om plast globalt.

Att räkna på exakt hur många färre plastpåsar som kunderna använder nu jämfört med tidigare är en utmaning, poängterar Maria Elfors. Det beror delvis på att förändringen skedde en bit in på året och eftersom det saknas exakta siffror på antalet använda påsar innan försäljningen startade samtidigt som påssortimentet har förändrats.
– Tidigare kunde vi räkna med att varje kvitto har inneburit minst en påse. Jämför vi mot nu ser vi att alla kvitton motsvarar en mindre mängd påsar. Det betyder att varje kund som handlar inte väljer att ta en påse. Vi jobbar på att ta fram siffror för detta, men har inte analysen klar ännu, säger Maria Elfors.

Indiska deltar även i en arbetsgrupp inom branschorganisationen Svensk Handel tillsammans med andra företag för att hitta bättre alternativ till plastpåsar.