Infångad koldioxid används för produktion av kolsyrad dryck

Ett dotterbolag till Coca-Cola ska använda infångad koldioxid från atmosfären för att producera kolsyra till sina drycker. På så vis bidrar de till att stötta kommersialiseringen av teknik för koldioxidinfångning, men någon direkt påverkan på klimatet får det inte.   

Foto: Pxhere/COO

Dryckestillverkning är en av de industrier som använder mest koldioxid på global nivå, bland annat för tillverkning av kolsyra. Det blev många säkert varse om i somras när nyheten om att europeiska dryckestillverkare drabbats av brist på koldioxid mitt under värmeböljan.

Den koldioxid som används för dryckestillverkning produceras vanligtvis som en biprodukt från andra kemiska processer, bland annat från tillverkning av ammoniak och etanol. Ett schweiziskt dotterbolag till Coca-Cola planerar nu att ändra på detta och i stället använda infångad koldioxid från atmosfären till kolsyreproduktionen.

Coca-Cola HBC Switzerland har inlett ett samarbete med Climeworks som är pionjärer inom infångning av koldioxid från atmosfären, genom teknik som kallas för direkt luftinfångning. Den infångade koldioxiden kommer renas och sedan användas till att göra kolsyrade drycker.

För Coca Colas schweiziska dotterbolag innebär samarbetet en möjlighet att få tillgång till koldioxid från en mer hållbar källa, och en möjlighet att stödja utvecklingen av teknik som många menar är nödvändig för att kunna bromsa klimatförändringen. Men den som hoppas att kolsyrad dryck kommer kunna rädda klimatet får nog tänka om.

Fredrik Hedenus, docent i fysisk resursteori på Chalmers, säger till Aktuell Hållbarhet att det korta svaret är att koldioxiden kommer tillbaka till atmosfären oberoende av om den går genom Coca Colas dryck eller ej. Däremot menar han att det som är positivt med samarbetet är att det kan finansiera en teknik som på sikt kan reducera mängden koldioxid i atmosfären – men då måste den lagras och inte släppas ut igen.

Under senare tid har infångning och lagring av koldioxid blivit en allt mer debatterad fråga. Flera av de framtidsscenarier som FN:s klimatpanel IPCC tagit fram räknar med negativa utsläpp senare under århundradet med hjälp av teknik som ännu inte finns tillgänglig i stor skala. IPCC menar dock att negativa utsläpp endast bör ses som ett komplement till åtgärder för att minska utsläppen.

Climeworks första anläggning, av totalt tre i dag, som öppnades för ett år sedan har kapacitet att fånga in 900 ton koldioxid per år. Som jämförelse kan tilläggas att Sveriges totala klimatpåverkande utsläpp under 2017 låg på 52,7 miljoner ton.

Climeworks arbetar dock mot ett mål om att kunna fånga in en procent av de globala koldioxidutsläppen från år 2025, och det schweiziska bolaget ser samarbetet med Coca-Cola HBC Switzerland som ett viktigt steg för att kunna kommersialisera tekniken.

”Genom att ta oss in i dryckesmarknaden med Coca-Cola HBC Switzerland fortsätter vår resa mot kommersialisering av teknik för direkt luftinfångning, som inleddes med världens första kommersiella anläggning i maj 2017”, säger Jan Wurzbacher, medgrundare och vd på Climeworks, i en kommentar.