Avgift halverade användningen av plastpåsar – på bara tre månader

På bara tre månader har tre kedjor som infört avgifter på plastpåsar lyckats minska antalet plastpåsar kraftigt. Enligt Naturskyddsföreningen visar det att regeringens politik för att nå EU:s plastpåsedirektiv är ineffektiv.

Klädkedjorna Joy och MQ har minskat antalet plastpåsar till sina kunder med 60 respektive 50 procent medan Apotek Hjärtat minskat användningen av plastpåsar med 40 procent. Det motsvarar totalt cirka 2,5 miljoner färre plastpåsar som sammanlagt minskat mängden plast med cirka 29 ton.
– Det är för tidigt att säga om det är en ihållande trend eller om det bara är en tillfällig dipp. Men det här illustrerar hur avgörande det skulle kunna vara med en avgift. Informationskravet är bra men vi tror att det skulle kunna generera ännu större miljönytta med ett avgiftskrav, säger Jesper Liveröd, press- och PR-chef på Svenska Naturskyddsföreningen, till Aktuell Hållbarhet.
Svenska Naturskyddsföreningen har deltagit som rådgivare när kedjorna införde avgiftskravet.
– De här kedjorna har vänt sig till oss för att de vill ta ett ansvar för att minska sin plastanvändning. De vill göra dubbel nytta genom att dels minska sin omsättning av plastpåsar och dels använda intäkterna från dem som ändå vill ha en plastpåse till olika projekt som skapar miljönytta. För Apoteket Hjärtats del handlar det till exempel om ett projekt för att få bukt med läkemedelsrester i naturen, säger Jesper Liveröd.
När Sverige införde EU:s plastpåsdirektiv valde Sverige en mjuk linje som innebär att alla som säljer eller ger bort plastkassar ska informera konsumenterna om hur plastkassar påverkar miljön, fördelarna med färre kassar och hur antalet kassar kan minskas. Naturvårdsverket ville istället ha ett avgiftskrav om minst fem kronor per påse.
Enligt plastpåsdirektivet ska användningen av plastpåsar i EU minska från cirka 198 påsar per person och år till 90 påsar år 2019 och 40 påsar år 2025.