Informationsbrist om hållbarhet när konsumenter handlar online

Många svenska konsumenter upplever att det är svårt att handla hållbart online. Brist på information om tillverkning, ursprungsland och transporter är bidragande orsaker.

Foto: Pixabay/Stocksnap

Drygt fyra av tio konsumenter upplever att det är svårt eller mycket svårt att hitta information som hjälper dem att handla mer hållbart online. Det är framför allt kvinnor som upplever att det finns en brist på information, men de är också mer måna om att handla hållbart på nätet än män. Det visar en opinionsundersökning som ehandelsspecialisten Bizzkit har tagit fram med hjälp av Yougov.

Konsumenterna efterfrågar framför allt information om hur varorna har producerats, dess ursprungsland och vilka transportmedel som har använts. Mer än en tredjedel av respondenter anser att det framför allt är producenterna som bär ansvaret för att konsumenten ska kunna handla mer hållbart online.

En femtedel säger att ansvaret vilar på konsumenterna. Den åtgärden som konsumenterna själva främst säger att de är beredda att ta för en mer hållbar ehandel är längre väntetid på leveransen. Fler än hälften säger att de kan tänka sig att vänta två dagar längre på sin vara om leveransen sker på ett mer hållbart sätt.
”Vi tycker det är intressant att mer än hälften av konsumenterna kan vara beredda att vänta två dagar längre på leveranser, samtidigt som vi inom e-handel ser att det blir allt viktigare konkurrensmedel att kunna erbjuda same-day eller next-day delivery. Det vi kan se är att konsumenten premierar just när leveransen sker fortast möjligt”, säger Patrick Swedén.

Däremot är konsumenterna inte särskilt pigga på att betala mer för en mer hållbar frakt. Betalningsviljan för mer hållbara alternativ för frakt och förpackning är låg. Samtidigt säger nära 40 procent att de inte är beredda att betala fem procent mer för sina varor, även om det skulle bidra till mer hållbar ehandel.