Kampanjen ”White Monday” vill vara en motpol till ”Black Friday”

Syftet med "White Monday" är att belysa problemen med överkonsumtion och lyfta fram alternativen.

Foto: Hållbar konsumtion

Fredagen den 23 november infaller ”Black Friday”, USA:s största rea- och shoppingdag som under senare år fått spridning även i Sverige. Förra året startades kampanjen ”White Monday” som en motpol till den konsumistiska högtiden. Syftet med kampanjen är att ta avstånd från överkonsumtion och istället visa upp alternativ, som att reparera, återanvända och shoppa begagnat. Kampanjen vill också visa på vikten av att företag lyfter varandra, arbetar ihop och tar vara på varandras spill. På hemsidan www.whitemonday.se listas de 120 företag som deltar i årets kampanj. Måndagen den 19 november kommer företagen, som samtliga lovat att bojkotta Black Friday, att sprida kampanjens budskap i sina kanaler. De som har fysiska butiker kommer att dekorera dem i vitt och personalen kommer att bära vita kläder.

Initiativet White Monday lanserades av Henning Gillberg. I år arrangeras dagen av föreningen Medveten Konsumtion.