Kampanjgrupp laddar för dialog med SVT och SR om ökad klimatbevakning

Kampanjen Klimatnytt i SVT och SR närmar sig målet om 20 000 underskrifter. Nu laddar initiativtagarna för att inleda dialoger med public service-bolagen för att få till en bättre bevakning av miljö- och klimatfrågor.  

Kampanjen Klimatnytt i SVT och SR efterfrågar mer rapportering om klimat och miljö från public service. Foto: Pixabay/Ehrecke

Kampanjen Klimattnytt i SVT och SR närmar sig sitt mål om 20 000 underskrifter. Kampanjen inleddes i november för att uppmärksamma medias, och i synnerhet public service, ansvar i att uppmärksamma den pågående klimatförändringen och andra miljörelaterade kriser.
– Enligt sändningstillstånden har public service i uppdrag av regeringen att bevaka frågor av allmänintresse. Vi menar att klimatet och en fungerande miljö är av stort allmänintresse och därför har de en skyldighet att genomföra en ordentlig bevakning av detta. Men i dag lyckas de inte riktigt med det, säger Samuel Plumppu, som är en av initiativtagarna till kampanjen tillsammans med ytterligare fem personer som är medlemmar i Klimatklubben.

I samband med att kampanjen lanserades under hösten kom en studie från Europeiska investeringsbanken som visar att svenska folket har sämre koll på klimatfrågor än medborgare i andra EU-länder. Samuel Plumppu menar att det bekräftar att kampanjen ligger rätt i sin kritik.

Med kampanjen vill initiativtagarna att SVT och SR inför en daglig klimatbevakning i form av ett Klimatnytt som ligger i

Samuel Plumppu

anslutning till de vanliga nyhetssändningarna. Samtidigt menar de att det klimat- och miljöaspekter i större grad behöver integreras i samband med annan rapportering.
– En del menar att klimatet är ett särintresse men sen ser man att klimatförändringen innebär konsekvenser som påverkar ekonomin, kulturen och så vidare. Då är det bra om journalister försöker visa på sambanden, säger Samuel Plumppu.

I skrivande stund har kampanjen knappt 17 000 underskrifter och närmar sig målet om 20 000 underskrifter som ska överlämnas till SVT och SR.
– Helst vill vi ha ett personligt möte och gå igenom våra förslag och se hur vi kan hjälpas åt för att få till en bättre klimatbevakning. Jag tror att de kan göra flera förbättringar som inte kräver jättestora förändringar. Med satsningar som Storuman Forever och Klotet visar SVT och SR att de har potential för bra bevakning. Nu gäller det framförallt att ge den mer utrymme och få med kopplingar till klimat och hållbarhet även i andra program, säger Samuel Plumppu.

Har ni fått någon respons från SVT och SR hittills på kampanjen?
– Vi har inte fått något offentligt svar, men det är flera medarbetare som hört av sig och sagt att det är en bra idé och att de har lyft det internt. Det har gått i vågor med liknande kampanjer tidigare. Men den här gången är vi många fler. Det är en helt annan nivå på diskussionerna och debatterna om klimat och miljö än för några år sedan. Det tyder på att det är förändringar på gång, säger Samuel Plumppu.