Sustainability manager, Preem

Preem söker Sustainability manager

Om jobbet | Vem är du? | Om Preem | Kontaktuppgifter för frågor
 
Preem är en viktig samhällsaktör och Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Resan dit är just nu vår viktigaste fråga. Vill du vara med och bidra? Som Sustainability manager på Preem har du ett ansvar för att stödja verksamheten i att utveckla hållbarhetsarbetet med utgångspunkt i Preems intressenter och affär.

 

Arbetsuppgifter

Din huvudsakliga arbetsuppgift innebär att samordna, utveckla och övervaka Preems styrning och arbete kopplat till bolagets hållbarhetsramverk. Du som Sustainability manager har en viktig roll i att stödja och styra verksamheten så att Preems mål och strategier på hållbarhetsområdet förverkligas.

I detta ansvar ingår det exempelvis:

  • Driva arbetet med en hållbar leverantörskedja t ex angående Preems Code of Conduct, metodik för leverantörsuppföljning samt utföra leverantörsgranskning.
  • Utveckla Preems styrning och uppföljningsprocesser angående hållbarhet så att de ger effektivt stöd för verksamheten och driver mot att hållbarhetsmål uppfylls.
  • Leda sammanställningen av Preems årliga hållbarhetsredovisning.
  • Stödja chef för hållbarhetsutveckling samt övrig verksamhet och funktioner inom Preem med specialistkunskap i hållbarhetsfrågor.
  • Initiera, leda och implementera förbättringsarbeten och processutveckling inom området hållbarhet.
  • Upprätthålla interna och externa kontakter gällande hållbarhetsfrågor t ex med kunder och myndigheter.
  • Bevaka omvärldsförändringar t ex gällande hållbarhetsrelaterad lagstiftning, föreskrifter, frivilliga standarder och liknande.
  • Bistå i arbete med förnybara råvaror och av kontrollsystemet för biodrivmedel.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på Preems kontor Stockholm. Tjänsten rapporterar till Chef Hållbarhetsutveckling och ingår i affärsområdet Hållbar utveckling där även funktioner inom verksamhetsutveckling och säkerhet/hälsa/miljö ingår. Resor kan förekomma i tjänsten.

Du blir en viktig del av Preem – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och ambitionen att vara bäst i branschen när det gäller hållbarhet. Här får du frihet under ansvar och ofta chansen att vara med under hela processer – från början till slut. Dessutom kan Preem erbjuda dig goda utvecklingsmöjligheter, för självklart förväntar de sig att du som medarbetare har viljan att växa och ständigt lära dig nytt. I Universums undersökning Sveriges Bästa Arbetsgivare 2017 placerar sig Preem på plats nummer 2. De är såklart oerhört stolta över att deras medarbetare tycker de är en av Sveriges Bästa Arbetsgivare.
 

Kvalifikationer

För att du ska passa för tjänsten krävs:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande, gärna med inriktning mot miljö/hållbarhet.
  • Flerårig erfarenhet av liknande roll.
  • God kunskap inom hållbarhetsområdet, med erfarenhet från att arbete med hållbara leverantörskedjor och hållbarhetsrapportering gärna enligt GRI.
  • Mycket goda kunskaper i Excel och Powerpoint
  • Goda kunskapar i svenska och engelska i tal och skrift.

Vi ser gärna att du har kompetens i verksamhetsutveckling, projektarbete och projektledning. Har du dessutom erfarenhet från drivmedel och lagstiftning på området ser vi det som meriterande.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är målmedveten, strukturerad och analytisk, har en pedagogisk förmåga och kan presentera och kommunicera information på ett tydligt sätt såväl i tal som i skrift. Du är van vid att ta initiativ och fokuserar på resultat samt avslutar de projekt som du påbörjar och leder inom utsatt tidsram.

Vidare har du förmåga att skapa relationer och nätverk och har en bra balans mellan att vara diplomatisk och att kunna ställa krav. Du kommunicerar effektivt och på ett strukturerat sätt på likväl operativ som strategisk nivå. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Ansvarstagande, nyskapande och inkluderande är andra egenskaper som Preem värderar högt.
 

Ansök nu

Ansök via direktansökningsknapparna senast 2018-04-23 och ange att du sökt via Aktuell Hållbarhet.

 

 


Placering: Stockholm

Yrkeskategori: Sustainability manager

Omfattning: Tillsvidare, heltid

Lön: Månadslön enligt överenskommelse

Tillträde: Enligt överenskommelse

Sista ansökningsdatum: 2018-04-23

 

 
Information om tjänsten
rekryteringskonsult
Anna Smedberg
08-120 50 429

Fackliga representanter
Preem fackliga representanter

 

Vi har gjort vårt medieval för denna rekrytering och undanber oss därför erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.


 

Om Preem


Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Preems två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel,eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 400 anställda varav 950 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2017 var Preems omsättning 69 miljarder SEK. På Preem ser vi mångfald och inkludering som en förutsättning för en hållbar utveckling och att varje medarbetare genom sin unika bakgrund, kompetens, personlighet och erfarenhet bidrar till vår högt ställda vision att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. För oss är det viktigt att våra värderingar stämmer överens med dina. Läs mer om Preems vision, värderingar och en karriär på Preem här.