Klartecken för förbifarten – så påverkas klimatmålen

Miljöaktuellt har pratat med Åsa Romson (MP).

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 18 december.

Igår kväll meddelade klimat- och miljöminister Åsa Romson (MP) att regeringen inte längre ser någon anledning att behålla frysningen av vägbygget Förbifart Stockholm.

Regeringen fattade den 23 oktober beslut om att frysa produktionen i projektet fram till den 1 maj 2015. Tanken var att det skulle ge tid till förhandlingar om eventuella omfördelningar av resurser från Stockholms trängselskatt, med större fokus på utbyggnad av kollektivtrafik. Igår, i en debattartikel i Svenska Dagbladet, skrev dock Åsa Romson och partikollegan Karin Svensson Smith att alliansstyrda Stockholms läns landsting nyligen gjort klart att de inte velat förhandla med regeringen.

– Av det skälet kommer vi idag att fatta beslut om att upphäva frysningen från den 1 januari 2015, sa infrastrukturminister Anna Johansson (S) under en pressträff nu på morgonen.

Åsa Romson berättade under samma pressträff att partiets kritik mot bygget kvarstår, det vill säga att förbifarten kommer leda till ökade klimatutsläpp och dessutom äta upp de pengar som partiet menar behövs för kollektivtrafik.
I en kommentar till Miljöaktuellt säger klimat- och miljöministern:

– Förbifarten innebär att det blir svårare att nå långsiktiga klimat- och miljömål, både för Stockholm och i Sverige. Det betyder att Miljöpartiet måste jobba ännu hårdare för mer tåg- och kollektivtrafik så att vi kan få transportsektorn att ta klimatansvar. 

Läs debattartikeln i Svenska Dagbladet här.

Se pressträffen här.