Hållbara Affärer 2017

Om konferensenProgramPlatsPartnerskap

Välkommen att delta under vår nya och återkommande konferens efter Sustainable Business Day. Konferensen med en agenda som för upp hållbarhetsfrågorna till nivån där de avgörande strategiska besluten fattas, både i näringslivet och i samhället!

  • Möt företagen som bryter ny mark på vägen mot ett hållbart samhälle.
  • Trump, protektionism och EU-kris – vilken väg väljer näringslivet i en värld där politiken börjat överge ledarskapet i hållbarhetsfrågorna?
  • Hur påverkas företagens och samhällets lönsamhetsmål av forskningen?
  • Ministern avslöjar sin framtida plan för ett hållbart svenskt näringsliv.

Ordinarie pris: 4 995 kr exkl. moms

 

Konferensen är klimatkompenserad av South Pole Group AB

8.00 Registrering öppnar och frukost serveras

8.00-9.00 Frukostseminarium: Social hållbarhet – så stärker ett barnrättsperspektiv din hållbarhetsagenda
Att sätta ett barnrättsperspektiv på sin hållbarhetsagenda innebär att verksamheten tillgodoser behoven inte bara hos nuvarande generation, utan även kommande generationer. Genom att adressera barnrättsprinciperna kan företag minska affärsrisken, stärka sin hållbarhetsagenda och förstärka arbetet för mänskliga rättigheter och miljö kopplat till affärsverksamheten.

Läs mer och anmäl dig här
Arrangör: Unicef och Rädda Barnen

8.00-9.00 Frukostseminarium: Hållbara investeringar med hjälp av ESG
Allt fler pratar om ESG, environmental, social and governance, och ännu fler kommer att behöva förhålla sig till det. Hur kan ESG Due Diligence användas för att öka ett företags värde och vad är förhållandet till de globala hållbarhetsmålen? Vi reder ut möjligheter och trender.

Läs mer och anmäl dig här
Arrangör: Ramböll


9.15 Välkomna!
Dagens moderatorer, Åsa Uhlin chefredaktör Veckans Affärer och Mikael Salo, chefredaktör Aktuell Hållbarhet

9.20-10.45 Det nya världsläget och hållbarhetsagendan – ombytta roller för staten och kapitalet?
Vi har bjudit in experterna som analyserar hur EU:s kris, den nya amerikanska presidentens politik, Kinas nya miljöoffensiv, de nya globala hållbarhetsmålen och Parisavtalet påverkar den globala och svenska spelplanen för näringslivet. Är det numera näringslivet och kapitalet som står för stabiliteten och långsiktigheten, medan politiken ägnar sig åt populism och protektionism? Hur påverkar det framtiden för hållbarhetsfrågorna på global nivå? Vi låter ledande hållbarhetsstrateger diskutera frågorna i en spännande panel.

Medverkande:
Karl Halding, biträdande programchef, Mistra geopolitics
Emma Sjöström, plattformsledare för Sustainable finance, Handelshögskolan
Sofia Bothelius, chef Produktion & Hållbarhet, Åhléns
John Davies, Director Financial Industry, South Pole Group
Henrik Sundström, hållbarhetschef, Electrolux
Christina Carlmark, Head of Customer Academy, Telia Company
Anna Ryott, vice vd, Norrsken Foundation

10.45-11.10 Kaffe och mingel i utställningsområdet

11.10-11.40 E-prize
E-Prize – Sveriges ledande energipris – är ett samarbete mellan E.ON och Veckans Affärer och delas ut för nionde året i rad. Sedan starten har vi breddat priset till att verkligen bli Sveriges största energipris genom att instifta tre olika kategorier:

– Förnybar energi
– Energieffektivisering
– Hållbara transporter

11.40-12.40 Lunch

12.40- 13.00 Strategiska hållbarhetsfrågor på styrelsens agenda
Allt fler styrelser har förstått hur affärskritiska hållbarhetsfrågorna faktiskt är för affären och utvecklar nya strategier. Vilka hållbarhetsfrågor ska hanteras på styrelsenivå? Hur görs riskbedömning och affärsstrategiska bedömningar på hållbarhetsområdet i bolagsstyrelser? Ta del av erfarenheter från framsynta bolagsstyrelser.

Medverkande:
Erica Kronhöffer hållbarhetsdirektör SJ
Kersti Strandqvist, styrelseledamot, SJ
Sussi Kvart, styrelseproffs, Styrelseakademin

13-13.30 Affärsstrategi anpassad till vetenskapens mål
En trend bland företag i framkant är att anpassa företagets affärsmål inklusive miljö- och hållbarhetsmål till mål som vetenskapen satt upp. Hur fungerar det, hur påverkar det lönsamhet och konkurrenskraft, vilka möjligheter skapas och vilka målkonflikter riskerar att uppstå?

Medverkande:
Katarina Ageborg global hållbarhetschef, Astra Zeneca
Åsa Larsson, sustainability manager, Husqvarna
Mats Landén, Chef företagssamarbeten, WWF

13.40-14.10 Parallella seminarier omgång 1
Som deltagare väljer du ett av följande seminarier

Affärsmöjligheterna kopplade till de globala hållbarhetsmålen
Sedan FN:s globala hållbarhetsmål antogs hösten 2015 har alltfler företag börjat integrera målen i sina hållbarhets- och affärsstrategier. Ofta börjar detta arbete med att företagen gör en väsentlighetsanalys av de olika målen och rapporterar detta internt och externt, men hur kan företag ta nästa steg och integrera målen i kärnaffären för att maximera affärsnyttan? South Pole Groups internationella experter diskuterar trender och presentera konkreta affärscase. 

Medverkande:
Marco Magini, Director of Project Portfolio Management, South Pole Group

Arrangör: South Pole Group

Hur innovativ samverkan skapar en klimatsmart stadsdel
Enligt strategin – Helt hundra 2025 – ska E.ON nå målet om 100 % förnybar och återvunnen energi genom att energieffektivisera, återanvända och investera i förnybar energi tillsammans med våra kunder. Vad betyder det i praktiken för våra kunder och samarbetspartners?

CASE Sigtuna – Den klimatsmarta staden: Bonava, E.ON och Lidl berättar om hur innovativ samverkan skapar klimatsmart stadsdel. Sigtuna stadsängar belönades år 2014 med Green Building Award för hållbar utveckling av ett nytt bostadsområde. Hur har det gått när uppsatta hållbarhetsmål omsätts i riktiga handlingar? Är den framtida stadsdelen t o m klimatpositiv?

Medverkande:
Thomas Larsson, fastighetschef Stockholm, Lidl
Kim Hultén, verksamhetschef, Sigtuna stadsängar
Marc Hoffmann, Sverigechef, E.ON
Teresa Mattisson, försäljningschef, Energilösningar E.ON

Arrangör: E.ON

14.10-14.15 Paus för lokalbyte

14.15-14.45 Parallella seminarier omgång 2
Som deltagare väljer du ett av följande seminarier

Nästa steg: Vetenskapliga mål för företags vattenarbete
Vattenfrågan har i branscher som textil-, utvinnings-, jordbruk- och kemiteknikindustrin fått hög prioritet samtidigt som finanssektorn fått upp ögonen för potentiella vattenrisker. Idag måste många företag hantera frågan och inom en snar framtid även redovisa sitt vattenarbete. Context Based Water Targets (CBWT), eller vetenskapligt förankrade mål för vatten, är ett nytt koncept som skapar en tydlig och jämförbar profil av ett företagets prestation i vattenarbetet som del i det strategiska hållbarhetsarbetet. Här får du insikter om hur ett företag i framkant arbetar och hur CBWT fungerar.

Medverkande:
Charlotta Järnmark, programme manager water stewardship, WWF

Arrangör: WWF

Hållbarhet driver innovation
Sociala krav i upphandling och fokus på cirkulär ekonomi är viktiga komponenter i en 360-graders hållbarhetsstrategi. Hur ställer man krav på social hållbarhet och hur kan kraven följas upp? Hur integreras återvinningstänket redan i konstruktionsfasen? Kan produkter få ett längre liv med nya affärsmodeller, ny teknik och hur kan 3D-skrivare minska miljöpåverkan? På detta seminarium berättar HP transparent om sitt hållbarhetsarbete och hur detta driver innovation och hållbara affärer.

Medverkande:
Daniel Antonsson, Commercial Channel Sales Manager, HP

Arrangör: HP och Intel

14.45-15.10 Kaffe och mingel i utställningsområdet

15.10- 15.50 Hur disruptiva affärsmodeller, innovatörer och ny teknik förändrar spelplanen. Vem vinner i en fossilfri hållbar framtid?
Allt fler nya snabbrörliga innovativa, ofta värdedrivna bolag, sprungna ur nya tekniska lösningar skördar stora framgångar och skapar både affärs- och hållbarhetsnytta. Ofta sker det inom koncepten “delande ekonomi” eller ”cirkulär ekonomi”. Tillsammans med publiken siar vi om hur olika branscher kommer att utvecklas mot bakgrund av de tydliga megatrenderna inom miljö- och hållbarhetsområdet.

Medverkande:
Jessica Stark, vd, Styrelseakademien Stockholm
Case: Elsa Bernadotte, medgrundare, Karma
Case: Kaj Török, hållbarhetschef, Max hamburgare
Case: Liselott Johansson, vd, Greather Than

15.50-16.10  Sveriges bästa och mest affärsmässiga hållbarhetschef
Här får du höra om nya hållbara affärsmodeller, banbrytande innovationer och djärvt ledarskap när tre finalister gör upp om priset Sveriges bästa hållbarhetschef 2017.
Finalister:
Tove Ahlström, hållbarhetschef, Apotea
Andreas Rydell, global hållbarhetschef, Atea
Louise König, hållbarhetschef, Coop

16.10-16.30  Så förändras spelplanen för det svenska näringslivet
Näringslivets hållbarhetsarbete är stadd i förändring. En rad nationella och regionala initiativ vägleder finansmarknadens aktörer mot en mer hållbar ekonomisk utveckling. Här berättar Sveriges finansmarknadsminister om regeringens plan för finansmarknadens omställning i en mer hållbar riktning.

Medverkande:
Per Bolund, finansmarknadsminister

16.30 Summering av dagen

16.40 Mingel med dryck och tilltugg

PLATS

Konferens 7A, Odengatan 65, Stockholm

För rådgivning och bokning kontakta:

Norah Miller
Telefon: 0738-521 961
E-post: norah.miller@bbm.bonnier.se

Anna Jandler
Telefon: 070-777 03 94
E-post: anna.jandler@bbm.bonnier.se

 

Talare

Information

Plats: Konferens 7A, Odengatan 65, Stockholm
Datum: 11 oktober 2017
Tid: Kl. 09.15–16.45
(registreringen öppnar kl. 08.00)

Arrangör: Aktuell Hållbarhet och Veckans Affärer

Pris: Ordinarie pris: 4 995 kr exkl. moms.
Registrering

För frågor kontakta
Freja Åberg
Tel: 073-558 66 38
e-post: koncept@bbm.bonnier.se

Partnerskap och utställning:

Norah Miller
Tel: 0738-521 961
e-post: norah.miller@bbm.bonnier.se

Anna Jandler
Tel: 070-777 03 94
e-post: anna.jandler@bbm.bonnier.se