Kongressen: Miljöpartiet föreslår trängselavgift för flyget

Miljöpartiet, hårt pressat av låga opinionssiffror, har i helgen haft sin kongress och tagit fram den valplattform som ska rädda partiet kvar i riksdagen. Flyg, kilometerskatt och tågtrafik var tre viktiga områden som behandlades.

Kongressen handlade mycket om hur partiet kan utmärka sig som ledande inom miljö och klimatpolitiken i en tid då det råder stor enighet om klimatpolitiken. Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde pekar på tre viktiga områden där besluten på kongressen skulle kunna påverka företagens hållbarhetsarbete. Det första är flyget.
– Vi måste på allvar hantera den klimat– och miljöbelastning som flyget står för. Ett sätt är att på sikt höja flygskatten. Ett annat är att införa trängselavgifter på flygplatserna. I dag talas det om att bygga ut Arlanda för att kapacitetstaket är nått. Men det stämmer inte. Det är bara trångt under begränsade delar av dygnet, säger Jakop Dalunde till Aktuell Hållbarhet.
Det andra området är den så kallade kilometerskatten.
– Vi anser fortfarande att den är nödvändig och vill ha den på plats under den här mandatperioden.
Och slutligen handlar det om tågen.
– Bygg ut järnvägen och bygg banor för höghastighetståg. Men först måste det bli enklare att välja tåget redan i dag. Vi vill att staten upphandlar nattågstrafik på linjerna Stockholm-Hamburg, Malmö-Berlin, Malmö-Köln-Bryssel samt Malmö-Paris. Och SJ ska få i uppdrag att sälja tågresor till och på kontinenten. En sådan satsning skulle kunna finansieras med en högre flygskatt.