Konsumenter betalar gärna mer

Åtta av tio svenskar är beredda att betala ett högre pris för skor som är tillverkade med respekt för miljö och mänskliga rättigheter.

Det konstaterar Fair Trade Center och hänvisar till en intervjuundersökning med 500 svenska konsumenter. Fair Trade Center drar nu tillsammans med 17 andra europeiska och asiatiska organisationer igång kampanjen "Change your shoes" i syfte att upplysa konsumenter om missförhållandena inom skoindustrin och samtidigt verka för en mer hållbar skoproduktionen.

Enligt rapporten har över 60 procent av de svenska konsumenterna ingen eller liten kännedom om hur deras skor tillverkas samtidigt som en rad graverande avslöjanden gjorts om brott mot mänskliga rättigheter och miljöbestämmelser, bland annat inom läderindustrin där arbetare exponeras för stora hälsofaror i produktionen och tvingas jobba för svältlöner.

En intressant reflektion är att 80 procent av de svenska konsumenterna alltså är villiga att betala mer för skor som är tillverkade under schyssta villkor.

– Om inte branschen själv blir mer transparent är det upp till europeiska beslutsfattare att få lagstiftning på plats som tvingar företagen att ta sitt ansvar, säger Charlie Aronsson från Fair Trade Center, som i dag i samband med kampanjstarten lanserar en app och en kampanjvideo som uppdaterar konsumenter om senaste nytt inom skoindustrin och i slutändan ska mynna ut i en virtuell marsch till Bryssel med krav på ökad transparens och förbättrade arbetsvillkor inom sko- och läderindustrin.

2014 tillverkades 24,4 miljarder par skor. Asien stod för 88 procent av produktionen.