Kravet från unga: Gör hela affärsmodellen hållbar

Många unga upplever en stark klimatångest och ansvaret bör enligt de unga riktas mot företag. Det visar den nya undersökningen Framtidens hållbaraste varumärken.

Foto: Ulf Berglund

I undersökningen ”Framtidens hållbaraste varumärken” har Ungdomsbarometern och Jung Relations frågat över 2 500 unga om deras syn på hållbarhetsfrågor. Av de tillfrågade uppger 44 procent att de upplever en stark klimatångest, och 84 procent anser att det är viktigt att leva hållbart. Undersökningen visar också att det skett ett skifte i ungas syn på ansvarsfrågan. Tidigare såg många unga främst till det personliga ansvaret. I årets undersökning ställer allt fler unga krav på företag och 83 procent av de tillfrågade uppger att företag bör och har möjlighet att arbeta för en hållbar utveckling.

De ungas tuffare krav på företag handlar om grundläggande förändringar i företagens affärsmodeller. Något som blir tydligt när unga får peka ut vilka branscher de anser har störst hållbarhetsansvar. Där toppas listan av transportsektorn, biltillverkningssektorn, klädbranschen, livsmedelsbranschen och logistikbranschen.
– Vissa branscher ligger högre i ungas medvetande. Men att hamna längre ner på listan betyder inte att man kan luta sig tillbaka. I botten av ansvarslistan har vi till exempel bank och finans som ju har enorm påverkan när det kommer till vad de investerar i. För dem blir det sannolikt en större utmaning att förklara sin påverkan på ett enkelt och relevant sätt för unga. Oavsett var man befinner sig på den här listan så har man olika resor att göra. Inget varumärke har råd att stå still, säger Linn Jacobsson, insiktsansvarig på Jung Relations, till Aktuell Hållbarhet. 

Linn Jacobsson tycker också att företag bör ta till sig de ungas klimatångest. Av 2 500 tillfrågade unga uppgav hela 14 procent klimatångesten gör att de kan tänka sig att avstå från att skaffa barn.
– Att så många kan tänka sig att avstå från barn på grund av klimatet kanske är lätt att bortse från för ett varumärke. Det är lite som flygskam för företag som inte säljer flygresor. Företag kanske tänker att de inte säljer produkter till barn eller till människor som planerar att skaffa barn. Men det är ett väldigt snävt sett att se tycker jag. Just den siffran visar hur djupt ångesten och oron går hos unga i dag. Oron är så stor att de till och med kan tänka sig att göra avkall på sina mest grundläggande behov. Den delen av undersökningen är en bra temperaturmätare som alla företag behöver ta hänsyn till.

Läs “Framtidens hållbaraste varumärken”