Krönika: Håll dina gamla förälskelser vid liv

Entusiasmen för ny teknik och nya drivmedel går att likna vid en förälskelse. Man faller pladask och vill inte se något negativt. Lite förnuft skulle inte skada i den snabba utvecklingen, skriver Jonas Åkerman.

År 2000 utlovade flera biltillverkare, däribland Ford, GM och Daimler Chrysler, att de år 2004 skulle marknadsföra bränslecellsbilar. Någon som köpte en bränslecellsbil år 2004? Nej tänkte väl det, och antagligen har ni inte köpt någon de senaste 11 åren heller. Det har nämligen inte funnits några sådana till salu i bilhallarna. Det visade sig svårare än man förutsett att få denna teknik att fungera, och det till ett rimligt pris.

Etanol sågs när det introducerades som drivmedel i Sverige som lösningen med stort L på vägsektorns klimatpåverkan. Idag befinner sig etanolförsäljningen i utförsbacke. Etanol är inte ett så bra drivmedel som det framställdes som när det introducerades, men det är heller inte alls ett så dåligt drivmedel som det framställs som idag.

Det slår mig att vårt förhållande till nya drivmedel och tekniska lösningar har stora likheter med vad som händer när vi människor blir förälskade. Man faller först pladask för objektet för ens förälskelse och ser inga som helst negativa drag. Man vill inte se något negativt. När sedan flammorna lagt sig, så upptäcker många en hel del negativa sidor hos sin partner. I detta läge är det lätt hänt att bli förälskad i någon annan, en som förstås inte har några negativa sidor.

På liknande sätt verkar det fungera med vårt förhållningssätt till nya drivmedel och ny teknik.  I förälskelsefasen är allt rosenrött, tekniken löser allt och vi kan fortsätta att leva precis som tidigare. Sedan upptäcks så småningom, ofta motvilligt, flera problem och man börjar då spana efter nya förälskelseobjekt. Så var det med etanolen och det kan också vara på väg att hända med elbilar, där förväntningarna under en period varit väl högt ställda.

Elbilar är heller inga nollutsläppsfordon när hela livscykeln tas med i beräkningen, enbart tillverkningen av en laddhybrid eller batterielbil orsakar utsläpp av i storleksordningen 5 ton koldioxid eller mer. Och till råga på allt, på datingsajterna uppenbarar sig nu en nygammal förförande snygging – bränslecellsbilen –  med följden att alla konkurrenter riskerar att se bedagade ut.

Vad blir då slutsatsen av detta? Jo förstås, att när det gäller nya drivmedel och ny teknik är det polygami som gäller! Det gäller att hålla liv i flera av de falnande förälskelserna. Den E85 som säljs i Sverige ger enligt Trafikverket ändå en halvering av klimatpåverkan, och distributionssystemet är dessutom redan väl utbyggt. Biogas liksom förnybar HVO-diesel hör till de absolut bästa drivmedlen ur klimatsynpunkt. Eldrift, slutligen, har framtiden för sig, men sannolikt står vi först inför en period av brustna illusioner.

Men förälskelser är inte allt här i livet. Lite förnuft kan också komma väl till pass. Då ser vi att nya drivmedel och ny teknik – om än viktiga – inte är tillräckligt i sig för att nå klimatmålen. Men det får nog avhandlas i en annan krönika.

Jonas Åkerman

Forskningsledare, Avd. för Miljöstrategisk analys, KTH