KTH: Etanol döms ut på lösa grunder

Ny forskning från KTH och IVL visar att kritiken mot och oron kring etanol inte har vetenskaplig grund.

Försäljningen av etanol och bilar som kan köras på E85 har minskat kraftigt de senaste åren. En bidragande orsak till kan vara kritik mot dåliga arbetsvillkor för sockerrörsarbetare och en oro för att etanolproduktion ska konkurrera ut viktig livsmedelsproduktion. Nu visar ny forskning från KTH och IVL att den här kritiken och oron bygger på ett ytterst begränsat vetenskapligt underlag.
– Avfärdandet av etanol som bränsle bygger på en oro för negativ inverkan från etanolproduktionen på den globala matförsörjningen. Det grundas dock på en mycket begränsad analys där en enda aspekt av social påverkan isoleras och lyfts fram. Vi har i en studie visat att med ett bredare angreppssätt på social påverkan förefaller det finnas minst lika stora problem förknippade med de fossila bränslena, säger Elisabeth Ekener Petersen, forskare vid avdelningen för hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik på KTH.

Studien bygger på sociala livscykelanalyser på ett urval fossila och förnybara bränslen där de studerat social påverkan från råvaruutvinning till att bränslena blir avfall.