KTH-forskare lövhalkan på spåren

Enligt Banverket kostar spårhalka orsakad av löv på tågrälsen 100 miljoner kronor om året. Nu har forskare på KTH kartlagt halkans uppkomst och jobbar vidare med praktiska lösningar på problemet.

Spårhalka innebär stora kostnader i form av såväl förseningar som material- och reparationskostnader. Därför har KTH-forskare, i samarbete med SL och Trafikverket, undersökt halkans uppkomst.

– När tåghjulen krossar löven frigörs svavel, fosfor, kalcium och kol som etsats fast i rälsen. Det är sådana ämnen som till exempel oljetillverkare blandar i motorolja för smörjning. Det är dessa förorenande ämnen som gör rälsen extremt hala, säger Ulf Olofsson, professor och prefekt vid institutionen för maskinkonstruktion på KTH, i en intervju på skolans hemsida.

Och enligt Olofsson så räcker det med att löven körs över 20 till 30 gånger för att halka ska uppstå. Med andra ord gäller det att agera snabbt.

– Vi håller på att jobba med en halkvarnare, precis som sådana som sitter i en del bilar. Med hjälp av optik ska den kunna avgöra var spårhalkan finns.

Nästa steg i forskningen blir att komma på ett effektivt och miljövänligt sätt att motarbeta föroreningarna och halkan de resulterar i. Det kan bli aktuellt att sanda spåren eller polera bort föroreningarna med hjälp av högtryckstvätt.