KTH-forskare vill råda bot på räckviddsångest

KTH-forskare har tagit fram ett verktyg som ska hjälpa elbilsägare att ta rätt beslut - både vad gäller bilköp och resrutter.

Räckviddsångest är ett begrepp som har uppstått i samband med introduktionen av elbilar. Folk är helt enkelt oroliga för att inte komma fram till målet innan batterierna är urladdade. Därför har forskare på KTH tagit fram ett nytt verktyg som enkelt, visuellt och pedagogiskt visar hur långt du kan köra din elbil.

– Vi har adresserat problemet med så kallad räckviddsoro eller räckviddsångest som figurerar bland människor, men också i medierna, när det gäller elbilar. Oron eller ångesten kan förekomma både innan och under körning. "Kommer jag att kunna göra den där resan på lördag", frågar föraren sig själv. Men oron finns också redan innan elbilen ens är inköpt, säger Anders Lundström, forskare på KTH:s avdelning för medieteknik och interaktionsdesign, i ett pressmeddelande.


Anders Lundström, forskare på KTH:s avdelning för medieteknik och interaktionsdesign. Foto: KTH

När användaren klickar på en kartpunkt så uppenbarar sig en geometrisk figur runt punkten, som visar hur långt man kan ta sig från punkten innan batteriet är helt urladdat. Klickar man på en till punkt så läggs en rutt upp. Under körningen uppdateras den geometriska figuren samtidigt som batteriindikatorn visar hur mycket elektricitet som förbrukas.

– Verktyget hjälper dig att planera din vardag med elbilen. Till exempel om du har tillräckligt mycket elektricitet kvar för att köra hem från jobbet, äta och sedan åka till gymmet utan att ladda, eller om du måste köra direkt från jobbet till gymmet, säger Anders Lundström.

Han menar att tekniken kan komma att användas på flera olika sätt.

– Förutom som webbtjänst kan tekniken absolut användas på en skärm i elbilen. Det är ett spår som vi haft i åtanke hela tiden. Smartphones och Ipad är andra tänkbara spår där verktyg och tekniken kan användas.

Forskarna har hittills jobbat med Nissan Leaf, men tanken är att de ska lägga till fler modeller i verktyget, så att användarna även kan testa vilken elbil som passar just deras behov bäst.

– Verktyget hanterar distans idag, och hur mycket energi det teoretiskt går åt för att avverka denna distans givet de hastighetsbegränsningar som finns. Vi har även förberett för höjdskillnad som spelar roll för elförbrukningen. I framtiden skulle vi även vilja ha med fler bilmodeller, möjlighet att ändra vikt beroende på antalet passagerare eller bagage, luftmotstånd, temperaturskillnader och vindförhållanden.