KVA: ”satsa vindkraftspengarna på annat”

Satsningen på vindkraft är meningslös och pengarna borde istället läggas på att minska utsläpp i transportsektorn, skriver Vetenskapsakademins energiutskott i en debattartikel.

Den gigantiska mångmiljardsatsningen på vindkraftsutbyggnad är överdimensionerad. Pengarna borde i stället användas till att minska fossilbränsleanvändningen i transportsektorn, skriver ledamöterna i Vetenskapsakademins energiutskott i en debattartikel i SvD.

Kungliga Vetenskapsakademin (KVA) har tidigare uttalat sig kritiskt om den stora vindkraftsutbyggnaden och fått mothugg, bland annat från en grupp KTH-forskare som menar att KVA missuppfattat vattenkraftens reglerförmåga och underskattat vindkraftens potential.

I gårdagens debattartikel pekar KVA-ledamöterna pekar på tekniska och marknadsekonomiska komplikationer med vindkraftsutbyggnaden. Både vindkraft och solkraft har låg energitäthet och påverkas av väderväxlingarna vilket leder till att produktionen inte alltid passar efterfrågan.

”Synen på vindkraften tycks för många vara enkel. Man kopplar in ett vindkraftverk på kraftnätet och vips kommer det till nytta. Men kraftförsörjning är en komplicerad process där uppgiften är att förse användarna med el när de behöver den. Behovet av el kan inte anpassas till vindens växlingar utan måste anpassas till användarnas behov. När det råkar blåsa kraftigt får man kvickt stänga av en del av vattenkraften eftersom det inte finns någonstans att göra av överskottsenergin”

Problemen gör att man i länder som Tyskland och Danmark tvingas sälja energiöverskott till ett negativt pris där säljaren inte får fullt betalt för elen. Men det händer inte i Sverige eftersom vindkraftsleverantörerna är garanterade inkomst genom de så kallade elcertifikaten, ett system som sätter marknadskrafterna ur spel, skriver ledamöterna.

Resultatet blir i slutändan en billig energiexport som betalas av svenska elkonsumenter. ”Om avsikten vore att minska koldioxidutsläppen borde investeringarna på hundratals miljarder i stället riktas mot transportsektorn där cirka 35 procent av de fossila utsläppen sker i dag” avslutar ledamöterna artikeln .