”Laddboxar borde vara obligatoriskt”

Att använda de så kallade schukouttagen som permanent lösning för laddning av elbilen, som många privatpersoner gör, innebär stora risker. Därför borde Laddboxar vara obligatorisk vid ägandet av elbil skriver Marie Holmberg Schneider Electric.

Sommaren 2018 brann ett hus i Sunne i Värmland ner till följd av att en elbil hade laddats i ett vanligt 230-volts schukouttag i husets carport. Elsäkerhetsverket avråder sedan i maj förra året att använda dessa uttag för att ladda elbilar. Tyvärr är kunskapen kring vilken typ av elsäkerhet som krävs i samband med elbilsladdning alldeles för låg och därför används fortfarande schukouttagen av många privatpersoner. Ett vanligt schukouttag är inte dimensionerat för att användas under längre tid för att ladda något så pass krävande som ett elbilsbatteri, utan är avsett för mindre hushållsapparater.

I Sverige finns i dag 70 000 laddbara bilar och det finns många anledningar till att antalet kommer öka. Förutom de uppenbara miljömässiga fördelarna med elbilar så blir batterierna billigare och bilarna kan färdas allt längre per laddning. Dessutom kommer vi se ett allt större utbud av elbilar i mellanprissegment vilket gör att fler kommer ha råd att köpa elbil. För att värna om en säker laddning har staten utfärdat ekonomiskt stöd till de som låter en auktoriserad elektriker installera en så kallad laddbox i anslutning till deras hem. Men stödet har inte använts i den utsträckning som är nödvändigt för att vi ska minimera risken för elbilsrelaterade bränder i samband med laddning.

Ökningen av antalet elbilar kommer ställa högre krav på elsäkerheten i Sverige då allt fler kommer vilja ladda elbilen hemma. Antingen behöver vi kraftigt utöka stödet och informationen kring stödet, eller så kommer Sveriges politiker att behöva utreda möjligheterna kring tvingande åtgärder på allvar.

När det kommer till att hantera elinstallation när vi bygger och renoverar våra hem så kräver de flesta elrelaterade arbeten en auktoriserad elektriker – helt enkelt för att elektricitet är farligt om det inte hanteras på rätt sätt. Elbilar är inget undantag. Därför borde det vara en självklarhet att alla som köper en elbil också budgeterar för inköp och installation av en laddbox.

Vi föreslår att regeringen tillsätter en utredning som ser över möjligheterna att göra om Elsäkerhetsverkets rekommendation till lagstiftning, samt börjar se laddboxar som något obligatoriskt vid ägande av elbil. Detta för att säkerställa konsumenternas trygghet och skapa nya förutsättningarna för laddningsbara bilar. Elbilar är framtiden, nu behöver vi bara se till att vi rullar in i framtiden lite tryggare.

 

Marie Holmberg
Produktchef, Schneider Electric