”Låt sjöfarten ta större plats i klimatpolitiken”

DEBATT Sveriges rederier är i dag världsledande inom utvecklingen av nya miljölösningar och alternativa bränslen, skriver Pia Berglund och Fredrik Larsson, vd respektive miljöchef på föreningen Svensk Sjöfart.

Svensk Sjöfart driver sedan ett antal år, tillsammans med den globala sjöfartsindustrin, ett aktivt arbete för att minska sjöfartens klimatpåverkan. Ett arbete för energieffektivisering som sker såväl praktiskt ombord på fartygen som på ett politiskt plan.

I skrivande stund pågår en ”revolution” inom sjöfarten och Sveriges rederier är i dag världsledande inom utvecklingen av nya miljölösningar och alternativa bränslen inom sjöfartsindustrin såsom naturgas (LNG), metanol och batterier. Vi har också som första redareförening i världen antagit en ambitiös klimatfärdplan som visar vägen mot en klimatneutral sjöfart.

FN:s sjöfartsorgan IMO (International Maritime Organization) var den första internationella organisation som införde bindande regler för en global industri med syftet att minska dess klimatpåverkan. Detta gjordes genom att år 2011 anta indexbaserade regler för byggandet av energieffektivare fartyg, ett arbete där svenska Transportstyrelsen med stöd av föreningen Svensk Sjöfart deltog aktivt.

I höst förväntas IMO besluta om obligatorisk insamling av data från den globala sjöfartens energiförbrukning och dess koldioxidutsläpp. Därefter återstår frågan om hur man effektivast men samtidigt konkurrens- samt teknikneutralt kan reglera sjöfartsindustrins utsläpp av klimatgaser.

Sjöfartsnäringen hade gärna omfattats av Parisavtalet, men tyvärr lyckades världens länder inte att enas, varför sjöfarten nu står utanför avtalet. Föreningen Svensk Sjöfart verkade aktivt, dels innan mötet i Paris men även på plats, för att sjöfarten skulle inkluderas, men förgäves.

Föreningen Svensk Sjöfart efterfrågar större internationellt engagemang hos den svenska regeringen för att stödja sjöfartsindustrins önskan om tydliga mål för klimatutsläpp samt dess medverkan i den kommande diskussionen på IMO om hur det bäst kan göras.

Föreningen Svensk Sjöfart efterlyser vidare ett forum för närmare samarbete mellan den svenska sjöfartsnäringen och regeringen samt våra förtroendevalda EU-parlamentariker för en långsiktig klimatplan som bidrar till att globalt minska utsläppen.

Det skulle samtidigt gynna svensk sjöfartsnäring både internationellt men också nationellt. Våra svenska rederier sitter på stora mängder kunskap och teknik vilket kan exporteras till gagn både för AB Sverige och vår miljö, låt oss inte missa den chansen!

Pia Berglund, vd, föreningen Svensk Sjöfart
Fredrik Larsson, miljöchef, föreningen Svensk Sjöfart

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.