”Låt skolklasser sälja klimatkompensation istället för kakor”

I klass 9G2 på Kristinebergsskolan i Åmål säljer eleverna klimatkompensation för att få ihop pengar till klasskassan. Nu hoppas Bo Thorén, förälder och aktiv i initiativet Fossilfritt Dalsland, att fler skolklasser och idrottsföreningar ska följa efter.

På ett föräldramöte i dotterns niondeklass fick Bo Thorén veta att eleverna skulle sälja kakor för att bekosta en stor avslutningsfest som de ska ha när de går ut grundskolan. Bo Thorén, som jobbar med föreningen Fossilfritt Dalsland, föreslog att klassen istället skulle sälja klimatkompensation för att få ihop pengarna.
– Fossilfritt Dalsland försöker hitta olika möjligheter att driva frågan om klimatförändringarna och en grupp som vi känner ofta saknas är skolelever. Kan vi nå barn och ungdomar så kan vi även nå familjerna, eftersom barnen tar med sig diskussionen hem, säger Bo Thorén.

Han började undersöka vilka möjligheter som fanns att sälja produkter inom klimatområdet.
– Genom ETC har eleverna fått möjlighet att sälja certifikat för solpaneler som installeras i ETC:s parker. Ett certifikat för en solpanel kostar 200 kronor, och då går 50 kronor till klasskassan. Genom Miljöträdet säljer eleverna träd som placeras i organisationens skogar.

En stor fördel med att sälja klimatkompensation, jämfört med kakor eller andra produkter som skolklasser kan sälja, är att man bidrar till att öka kunskapen om klimatfrågan menar Bo Thorén.
– När jag skulle sälja in den här idén märkte jag att det gick väldigt snabbt att få tillgång till klassen. Jag pratade med NO-läraren och fick direkt komma och presentera idén. Klimatet är ju någonting som har koppling till utbildningen, samtidigt som eleverna måste förstå hur klimatkompensation fungerar om de ska kunna sälja de här produkterna.

Nu hoppas Bo Thorén att fler klasser och föreningar ska börja sälja klimatkompensation.
– Jag tänker till exempel på idrottsföreningar. Det är ju väldigt viktigt att barn och unga rör på sig men samtidigt kan man ställa sig frågan om det, på längre sikt, är så bra med en massa föräldrar som kör sina barn långa sträckor till olika idrottsträningar. Att sälja klimatkompensation är ju både ett sätt att lyfta frågan och ett sätt för föreningarna att klimatkompensera, samtidigt som de kan få in pengar till föreningen.