Lego lovar avsluta samarbete med Shell

Efter flera månader av protester från Greenpeace lovar nu Legokoncernen att inte förnya sitt avtal med Shell när det gamla går ut.

Den här artikeln publicerades i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 9 oktober.

I dagsläget säljs leksaker med Shells logotyp på oljejättens bensinstationer. Något som fått Greenpeace att reagera. Deras video Everything is not awesome har setts av nästan sex miljoner människor på Youtube och protestaktioner har genomförts på Legoland. Kritiken har främst rört Shells borrningar efter olja i Arktis. Det nya beskedet kommer efter att oljebolaget lanserat nya planer på att borra i området nästa år.

I ett uttalande på Legokoncernens hemsida skriver vd:n Jørgen Vig Knudstorp att Greenpeace använder Legos varumärke för att komma åt Shell och att han tycker att kommunikationen borde ske direkt med Shell. Syftet, enligt honom, har varit att få ut Legos leksaker till fler barn. Han skriver dock sedan: ”Vi vill klargöra att som läget är nu kommer vi inte att förnya samarbetsavtalet med Shell när det nuvarande avtalet går ut.”

– Vi är väldigt nöjda med Legos beslut att, efter nära ett halvt sekels partnerskap, överge framtida samarbeten med Shell. Nu visar Lego på riktigt miljö- och klimatansvar. Det har alltid varit obegripligt för mig varför de skulle samarbeta med en av världens värsta klimatbovar, säger Annika Jacobson, chef på Greenpeace i Sverige som kallar Lego för Shells viktigaste samarbetspartner för att köpa folkligt stöd och stärka sitt varumärke.

Greenpeace hänvisar till en pr-video från Shell som nu tagits bort från företagets Youtubeflöde där samarbetet uppskattats ha ökat den globala bränsleförsäljningen med 7,5 procent.