Livscykelanalys klargör: Elbilars CO2-utsläpp är betydligt lägre än dieselbilars

Kritiska röster har hävdat att elbilarnas positiva klimateffekter vid körning äts upp av en energislukande tillverkningsprocess. Men en ny studie, som utgår från livscykelanalys, visar att så inte är fallet.

Under det senaste året har elbilars klimatpåverkan debatterats. Kritikerna menar att tillverkningen av bilarnas batteri är en process som är så energi- och resurskrävande att den äter upp de positiva klimateffekter, i form av kraftigt reducerade koldioxidutsläpp, som elbilar har jämfört med fossildrivna bilar. Men en ny studie visar att en europeisk elbil i genomsnitt släpper ut 50 procent mindre växthusgaser än en dieselbil, även om man tar hela livscykeln i beaktande.

Studien som genomförts av forskare på det belgiska Vrije-universitet, på uppdrag av tankesmedjan Transport & Environment, visar att även de elbilar som drivs på kolintensiv energi släpper ut mindre växthusgaser än dieselbilar. Som exempel tar studien upp Polen, ett land där en stor del av energin kommer från kol. Trots detta orsakar de polska elbilarna 25 procent mindre utsläpp än dieselbilarna, även om man tar med hela livscykeln, från batteritillverkningen till bilarnas totala energikonsumtion, i beräkningen. I Sverige, som har Europas renaste el, var skillnaden på utsläpp mellan en dieselbil och en elbil hela 85 procent.

I takt med att andelen förnybar el ökar så kommer också utsläppen från batteritillverkningen minska menar forskarna som dock framhåller att tillgången på de ovanliga mineraler som används vid batteritillverkningen är ett problem som inte får negligeras eller glömmas bort.

Läs studien här