Lyckat försök med eldriven färja

Hållbar färjedrift testas på västkusten.

Trafikverkets rederi har lyckats utveckla en hållbar färjedrift i Hamburgsund. Linfärjan, som används frekvent av pendlare mellan Hamburgsund och Hamburgö i Tanums kommun, går idag på eldrift i stället för på diesel med resultatet att koldioxidutsläppen har minskat med 90 procent, konstaterar miljösamordnaren Peter Jansson, som sammanställt data efter två års prövotid med den klimatvänligare färjan.

– Det är en drastisk förändring. Tekniken är enkel men ger så mycket, säger han till Miljöaktuellt.

Färjan drivs med en elmotor från land och en kabel som följer med färjan på rutten. Tidigare var färjan helt fossilberoende och tog sig fram med en dieselgenerator. Dieselgeneratorn finns visserligen kvar, men bara i reserv vid ett eventuellt strömavbrott.

För miljön har övergången till 100 procents eldrift inneburit, enligt Trafikverket, att koldioxidutsläppen från färjan i Hamburgsund sjunkit med hela 107 ton om året.

– Fantastiskt, och det handlar bara om att våga ta steget, utbrister Peter Jansson, som däremot inte har någon omedelbar uppgift om vad projektet har kostat.

Men någon större investering i pengar rör det sig enligt honom inte om i och med att det handlar om el baserad på vattenkraft. Trafikverket understryker att det nya, mer hållbara systemet med el som "bränsle" till färjan i Hamburgsund är både "stabil och pålitlig" och i december installerades samma teknik även på Malöleden, dock finns inga uppgifter därifrån ännu vad vinsten blivit ur klimatsynpunkt. Men det är obestridligt att klimatet är vinnare.

Näst på tur att få en eldriven färja i stället för en dieselberoende står Kornhallsleden strax norr om Göteborg. Trafikverkets rederi hoppas att åtgärderna ska driva utvecklingen framåt i sjöfartsbranschen – med miljön i fokus.