”Många tycker det är svårt att komma igång med hållbarhetsarbetet”

Nu kommer boken som steg för steg ska hjälpa dig att komma igång med hållbarhetsarbetet på företaget.

I veckan utkommer boken ”Hållbara affärer – så ökar du företagets konkurrenskraft och lönsamhet”. I boken presenterar författarna en modell som ska hjälpa företag att planera sitt hållbarhetsarbete steg för steg. Aktuell Hållbarhet ringde upp en av författarna, hållbarhetskonsulten Gunilla Östberg, för att höra hur beslutsfattare kan ställa om företag i en mer hållbar riktning.
–I dag vet de flesta att hållbarhetsarbetet skapar konkurrenskraft och lönsamhet, samtidigt som det höjer företagens attraktionskraft. Men många tycker att det är svårt att veta hur man ska komma igång med sitt hållbarhetsarbete, därför behövs den här boken, säger Gunilla Östberg.

Det första steget som föreslås i boken är att fatta ett beslut om att företaget ska ställa om i en hållbar riktning.
– Det är ett beslut som måste fattas på högsta nivå av ledning, ägare och styrelse. Om de inte driver de här frågorna blir det bara en massa små projekt som drivs vid sidan av.

Det andra steget är enligt Gunilla Östberg att formulera en långsiktig hållbarhetsstrategi. Strategin ska ha ett brett perspektiv och omfatta ekonomisk, social och ekologisk hållbarhet.
– När man formulerat en sådan strategi måste man göra en tidsplan. När det gäller hållbarhetsarbete kan tidsplanen vara lång, ibland kan det krävas flera decennier för att driva igenom saker.

Därefter är det dags att implementera hållbarhetsstrategin i den befintliga verksamhetsmodellen.
– Hållbarhetsstrategin och verksamhetsmodellen får inte motsäga varandra. När man har gjort det tar man förändringsarbetet vidare ut i organisationen och utbildar och tränar alla anställda, säger Gunilla Östberg

Vad är viktigast att tänka på när man ska implementera en hållbarhetsstrategi?
– Kommunikation är nyckelordet. Det handlar om att kommunicera och lyfta fram goda exempel, visa vad man har presterat och aktivt prata om resultaten.

Vad ska man tänka på mer?
– Man måste följa upp sina resultat och visa omvärlden vilka avsikter man har med sitt hållbarhetsarbete. Man måste visa att man menar allvar och att man har en långsiktig plan. Att kommunicera resultaten i realtid är ett sätt att engagera anställda och intressenter i hållbarhetsarbetet.

Vilket är det vanligaste misstaget som företag gör i sitt hållbarhetsarbete?
– Ett av de stora misstagen är att man driver hållbarhetsarbetet som ett parallellt projekt. Det gör att man inte får gehör från ledning, styrelse och ägare. Det kan också handla om att man har svårt att implementera arbetet i organisationen.