Mardrömmen – en tjock-tv

Därför måste du göra dig av med din tjock-tv.

Nöjda konsumenter är dåligt för affärerna. Man måste öka konsumtion och tillväxt för att i nästa led ha råd att rädda miljön. Så lyder ett populärt ekonomiskt argument. Men hur förhåller det sig egentligen? Är man miljöbov om man behåller sin gamla tjock-tv?

Frågan diskuterades på ett av Världsnaturfondens seminarier i Almedalen, under rubriken Nej tack – jag är nöjd med min tjock-tv! 

– Som vårt ekonomiska system ser ut idag så är det så, nöjda människor är farliga för samhället. För allt bygger på att människor ska konsumera. Om det blir katastrof går ledarna ut och säger att folk ska shoppa, säger Dennys Bello, student på Handelshögskolan i Stockholm och medlem i WWFs ungdomsråd.

Det är enligt honom inbyggt i systemet att folk aldrig ska vara nöjda, utan att de ständigt ska fortsätta och köpa saker. Längs vägarna sitter reklam som skriker ut att det är en mänsklig rättighet att få en ny mobiltelefon varje år, när det istället borde vara tio års garanti på den gamla, resonerar Dennys Bello. 

– Det finns några som lanserat den så kallade Miljökuznetskurvan för att få fram att mera ekonomi ger större effektivitet och minskar miljöskadorna, relativt sett. Det är ett försök att frikoppla tillväxten från miljöbelastningen. Men Miljökuznetskurvan saknar helt förankring i verkligheten, den är helt enkelt åt skogen, säger Dennys Bello.