Matkedjans matsvinnslådor blev en succé

Axfood-ägda matkedjan Willys testade under sommaren ett nytt koncept med ”svinnsmarta fyndlådor” som alternativ till att slänga mat på väg att bli dålig. Nu utvidgas konceptet till kedjans samtliga butiker.

Fyndlådor med mat som annars skulle slängas ska hjälpa till att rädda klimatet. Foto: Thuresson/Wikimedia commons

Två kilo blandade frukter eller grönsaker för 20 kronor. Det är konceptet som gjort succé enligt Willys, som menar att väl mogna bananer, äpplen med någon fläck eller morötter som börjar sloka med fördel kan förvandlas till soppa eller smoothie. Istället för att som tidigare slängas och bidra till klimatkrisen.

Hittills sägs kedjan ha sålt över 30 ton frukter och grönsaker på detta sätt. Något som väntas öka till hundratals ton när konceptet utvidgas till alla butiker under hösten.
”Vi har själva blivit överraskade av hur stort kundernas intresse är. Fyndlådorna har försvunnit snabbt från hyllorna”, säger Johanna Eurén, kommunikationschef på Willys.

Enligt Internationella klimatpanelen IPCC:s specialrapport om markanvändning som publicerades den 8 augusti går en tredjedel av världens matproduktion förlorad i produktions- och konsumtionsleden, det vill säga den odlas utan att någonsin ätas upp. Detta svinn beräknas i rapporten motsvara mellan åtta och tio procent av världens utsläpp av växthusgaser.

Willys har som mål att halvera matsvinnet till år 2025.