Max: Det här menar vi med klimatpositiv

REPLIK Snabbmatskedjan Max förtydligar vad de menar med klimatpositiv, efter att Hagainitiativet varnat för risker med begreppet.

Debattörerna vill bidra till att skapa en global standard för begreppet klimatpositiv. Foto: Max Burgers

De flesta människor förstår spontant innebörden i klimatpositiv – att det handlar om att hjälpa till att återställa klimatet. Det är också så de ledande aktörerna använder begreppet – att ta bort mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut. H&M planerar bli klimatpositiva till 2040, Ikea till 2030 och Max visar vad vi gjort för att komma dit redan nu. Att vi är tre svenska företag som leder utvecklingen inom klimatpositiv globalt sett är en stor svensk möjlighet. Som ett litet land i utkanten av världskartan är det största vi kan göra i klimatfrågan att inspirera andra länder att göra mer. Vi välkomnar därför diskussionen om klimatpositiv som Hagainitiativet genom Nina Ekelund och Nils Westling lyfter i en debattartikel den 31 oktober.

Max följer den enda oberoende standarden i världen för kommunikation av arbetet med att bli klimatneutral, ISO 14021, men för att vara klimatpositiva binder vi 10 procent mer klimatgaser än vad klimatneutral kräver. ISO 14021 är en standard för miljöuttalanden och att använda den som ramverk för att kommunicera kring klimatpositiv ger stadga åt begreppet. I framtiden kanske det kommer en ISO-standard för klimatpositiv men till dess får vi använda de regelverk och överenskommelser som finns.

För att göra Max produkter klimatpositiva har vi arbetat i tre steg:

1. Analysera
Vi har kartlagt alla utsläpp av klimatgaser i värdekedjan enligt kraven i ISO 14021 och låtit EY tredjepartsgranska att vi räknat rätt. Analysen täcker allt från lantbrukarens jord till gästens bord, gästens resa till och från restaurang och mycket mer.
2. Minska
Med branschens överlägset bredaste utbud av gröna burgare med låg klimatpåverkan så minskade vi de totala utsläppen med 10 procent per intjänad krona år 2016 och med ytterligare 5 procent år 2017. Senast under 2022 ska varannan måltid hos oss vara fri från rött kött. Målet är att minska våra klimatutsläpp med 30 procent på sju år (från 2015 till 2022) och att behöva klimatkompensera så lite som möjligt.
3. Binda
Vi binder 110 procent av de totala utsläppen av klimatgaser i MAX värdekedja. Det gör vi genom att plantera träd i projektet Trees For Global Benefit i Uganda. Projektet har fått pris av FN, motverkar fattigdom och är certifierat av Plan-Vivo. Idag är trädplantering den enda certifierade och tredjepartsgranskade metoden för att binda koldioxid från atmosfären, så kallade negativa utsläpp. Genom att visa att det finns en efterfrågan på negativa utsläpp redan idag så bidrar vi till att stimulera marknaden så att nya metoder som biokol, kolinlagring i jordbruksmark, DAC och beccs kan utvecklas.
Det är inte alla som känner till att negativa utsläpp krävs för att hejda den globala uppvärmningen vid 1,5 grader. Men som tur är finns en stor potential hos naturen att lagra kol för att minska koldioxidhalten i atmosfären. ”Att plantera mer skog och att ha en tillväxande skog är det som är viktigt”, enligt Johan Kuylenstierna, adjungerad professor vid Stockholms universitet och vice ordförande för regeringens klimatpolitiska råd (Vetenskapsradion SR 181010). Max har planterat 1,8 miljoner träd i Afrika sedan 2008 och har därmed, precis som det globala klimatavtalet från Paris, den tvådelade strategin att både minska och binda.

Inom klimatområdet finns många begrepp som är tekniska och inte alltid lätta att förstå. Ett av de mest förvirrande är vad som menas med ”vårt klimatavtryck”. Vissa hävdar att i ”Vårt avtryck” ingår det som i Greenhouse Gas Protocol, den internationella standarden för att räkna på klimatutsläpp, kallas scope 1 (direkta utsläpp) och scope 2 (köpt energi) men inte scope 3 (som innehåller allt annat). Eftersom Max sedan 2008 har den mest heltäckande klimatanalysen i restaurangvärlden vet vi vad det betyder i siffror. För oss fångar scope 1 och 2 tillsammans endast 0,9 % av vår värdekedjas utsläpp för år 2017. Eller förklarat som ett räkneexempel. En 85 procents minskning av scope 1 och 2 för Max blir alltså 85 % av 0,9 % = 0,76 %. Det lät från början stort men blev väldigt litet när det sattes i perspektiv. Det är därför Max också räknar in scope 3 (som motsvarar 99,1 % av utsläppen) när vi pratar om Max klimatavtryck och klimatpositiv.

Slutsatsen är att det som gör att vi kan jämföra avtryck med varandra och att inte riskera att sila mygg och svälja kameler när det gäller att hitta effektiva åtgärder för att minska utsläppen är att räkna på avtrycket i hela värdekedjan. Hagainitiativet gör mycket gott inom klimatområdet men räknar själva endast på en mycket begränsad del av värdekedjan idag och det bidrar till förvirring kring vad som krävs för att klara av klimatfrågan.
Begreppet klimatneutral har över åren också använts på en mängd olika sätt som förvirrar. Från att omfatta hela värdekedjan till endast flygresor. Det finns idag en standard för klimatneutral (ISO 14021) men tyvärr har vi inte sett något företag som hänvisar till den trots att de kallar sig klimatneutrala.

Begreppet klimatpositiv är förvisso mer okänt men har stor förklaringspotential och goda möjligheter att få genomslag och väcka engagemang. Vi började diskutera klimatpositiv med ett 30-tal experter inom miljöfrågor för mer än ett år sedan, långt innan vi tog steget, och vi välkomnar en fortsatt diskussion kring vad begreppet innebär och hur det bäst ska användas. Begreppet slår igenom nu och det behöver inte falla i samma fälla av godtycklighet som ”vårt avtryck”, klimatneutral, klimatsmart och miljövänlig redan gjort. Nu är det dags att värna om vad en tydlig definition av klimatpositiv är så att begreppet inte riskerar att urvattnas. Det tänker vi på Max göra genom att:

1. Uppmana fler att använda samma definition av klimatpositiv (att ta bort mer klimatgaser än hela värdekedjan släpper ut) och be dem som inte använder den definitionen att byta till andra begrepp.
2. Sprida kunskapen om vad klimatpositiv är på ett sätt som gör det enklare för fler att bli klimatpositiva.
3. Aktivt bidra till att utveckla en framtida standard för klimatpositiv i samarbete med andra aktörer.
Det enda vettiga målet för mänskligheten är att minska halten av klimatgaser i atmosfären. För att komma dit behöver vi både minska utsläppen och suga ned koldioxid från atmosfären. Inte antingen eller. Både och. Därför är klimatpositiv det självklara målet för oss alla.

Curt Bergfors, grundare och arbetande styrelseordförande Max Burgers
Richard Bergfors, vd på Max Burgers
Christoffer Bergfors, Sverigechef och vice vd på Max Burgers
Kaj Török, Informations- och hållbarhetschef på Max Burgers