Max: Klimatneutralitet räcker inte för att klara klimatmålen

Som ett av de första företagen i världen väljer Max Burger nu att överkompensera för sina klimatutsläpp. Samtidigt startar Max plattformen Clipop, en samlingsplattform för produkter som kan anses vara verkligt klimatpositiva.

Foto Max: Max Burger. Foto regnskog: Roberto Mura/ Wikimedia Commons

Som ett av de första företagen i världen börjar hamburgerkedjan Max Burger nu överkompensera för företagets klimatpåverkan. Enligt företaget handlar det om världens första klimatpositiva hamburgare.
– Tanken är att när du äter våra hamburgare så minskar klimatgaserna i atmosfären, säger Max hållbarhetschef Kaj Török till Aktuell Hållbarhet.

Klimatkompensationen sker i form av trädplantering. Men i stället för att kompensera för 100 procent av företagets utsläpp ökar Max kompensationen till 110 procent. På så sätt anser Max sig skapa klimatpositiva produkter. Så långt Kaj Török vet är Max den första restaurangkedjan i världen som överkompenserar sina klimatutsläpp.

För att ett företag ska kunna prata om klimatneutralitet eller till och med klimatpositivitet är det förstås viktigt att företaget verkligen räknar med samtliga klimatutsläpp, dels från den egna verksamheten men också från underleverantörer och kundernas utsläpp i samband med köp. Här menar Max att företaget verkligen har täckt upp alla utsläpp, från så kallade scope 1 till scope 3.
– Vi har tidigare inte tagit ett lika stort scope, men nu har vi verkligen räknat med hela vår klimatpåverkan. Allt från lantbrukarens jord till gästens bord, gästens resor och så vidare. Vi täcker hela livscykeln för alla våra produkter. Det finns många företag som klimatkompenserar men de allra flesta företag tittar bara på scope 1 och ibland på scope 2. För oss är scope 1 och 2 bara några få procent av våra totala utsläpp.

Att överkompensera för sin klimatpåverkan medför givetvis en kostnad, men enligt Kaj Török är det förvånansvärt billigt.
– Hela kolbindningen,  de 110 procent  kostar oss ungefär en fjärdedels procent av vår omsättning. Visst blir det miljontals kronor varje år, men om det ökar vår försäljning med 1 procent så är det väl investerade pengar. Vi tror att våra gäster kommer att uppskatta att vi fixar klimatet åt dem.

I samband med att Max börjar överklimatkompenserar sin verksamhet har de letat efter andra företag som gör samma sak. Än så länge har de bara hittat ett annat företag – en liten bilpoolsverksamhet med åtta anställda i Nya Zeeland.
– Vi trodde ett tag att vi skulle bli först i världen med det här, vilket vi tyckte kändes konstigt. Men så hittade vi företaget Mevo på Nya Zeeland som har visat att de har klimatpositiva produkter genom att räkna på hela klimatavtrycket och gjort större klimatkompensation.

Nu startar Max Burger tillsammans med Mevo en samarbetsplattform för företag med klimatpositiva produkter under namnet Clipop.
– Många pratar om klimatpositiva produkter men då är det ofta som en ambition eller så är det bara ett vagt försäljningsargument där man inte ser över hela livscykeln. Vi och Mevo har räknat på det och därför startar vi nu Clipop där vi vill samla världens klimatpositiva produkter så att konsumenter ska kunna hitta dem, säger Kaj Török.

Förhoppningen är att Clipop ska få fler företag att överkompensera sina produkter på riktigt.
– Under de sista åren har allt fler förstått att det inte kommer att räcka med att företagen blir klimatneutrala. För att nå klimatmålen måste vi börja ta bort koldioxid från atmosfären. Det är helt enkelt för sent att bara minska utsläppen. Företagen måste göra både och – minska utsläppen genom effektivisering och överkompensera för de utsläpp som ändå görs.

En fråga som många ställer sig är om trädplanteringen verkligen ger den klimateffekt som eftersträvas. Max arbetar genom Plan Vivo-certifierad klimatkompensation i samarbete med Zero Mission och Kaj Török säger att han har fullt förtroende för processen.
– Trädplantering är något företag har hållit på med länge nu. Branschen har gått igenom en rensningsprocess och vi har blivit av med de flesta av de fulmetoder vi tidigare ibland kunde se.

Klimatkompensation med trädplantering har ofta kritiserats. Bland annat har många sociala risker pekats ut, till exempel att fattiga jordbrukare blir av med sina försörjningsmöjligheter.
– Jag tycker inte heller att trädplantering är den ultimata kolbindningsmetoden. Därför är det väldigt spännande med de nya metoder som kommer nu. Vi är bland annat med i ett testprojekt med biokol i Skåne. Det är en bra teknik. Koldioxidklagring från biomassa, så kallad BECCS, är också spännande. Många pratar om BECCS som den enda möjliga lösningen på lång sikt, men den känns fortfarande lite som en science fiction-metod.

Om alla företag skulle överkompensera utsläppen från alla produkter, skulle det då finnas någon plats kvar på jorden att plantera träd? Enligt Kaj Török, som räknat en del på detta, så går det att täcka alla utsläpp från mänsklig aktivitet med trädplantering under ganska lång tid framåt.
– Det är svårt att ange exakt hur länge. Men vi pratar i varje fall om årtionden. Det är egentligen inte så konstigt då en fjärdedel av människans utsläpp kommer just från avskogning och att vi huggit ner vegetationen.