#metoo förändrar synen på varumärkesrisker

Den årliga rankningen ”Most Controversial Companies Report” toppas vanligtvis av oljebolag, gruvbolag och tillverkningsföretag som avslöjats med att bryta mot mänskliga rättigheter. I år toppas listan av The Weinstein Company.

Harvey Weinstein. Foto: David Shankbone/ Wikimedia Commons

Det schweiziska analysföretaget Reprisk som värderar företags varumärkesrisker släpper nu sin årliga lista ”Most Controversial Companies Report” där kontroversiella företags varumärkesrisker rankas. Listan toppas vanligtvis av oljebolag, gruvbolag och tillverkningsföretag som avslöjats med att bryta mot mänskliga rättigheter. I år hamnar dock ett helt annat sorts företag i toppen på skamlistan. Det handlar om The Weinstein Company som fått strålkastarljuset på sig efter avslöjanden om sexuella trakasserier från företagsledningen och som blev startskottet för hela #metoo-rörelsen.

Reprisk konstaterar att The Weinstein Companys varumärke under 2017 tagit allvarlig skada och nu ska säljas för mindre än 500 miljoner USD. En försäljning som leder till att företagsledningen inte får någon ersättning och att en majoritet av aktieägarna kommer att förlora alla sina tillgångar i bolaget.

På andra plats i ”Most Controversial Companies Report” placerar sig den japanska ståljätten Kobe Steel Limited efter avslöjanden om att bolaget i nio år förfalskat kvalitetsinformation kring företagets stålprodukter. Tredjeplatsen på listan går i år till den brasilianska livsmedelsjätten J&F Investimentos. Ett företag som legat på listan i flera år efter anklagelser om omfattande korruption och flera större köttskandaler där företaget blivit dömt för brott.

”Den senaste MCC-rapporten visar att 2017 kan vara en vändpunkt för korruption i stora företag. Åtta av tio företag som placerar sig i rankningen har avslöjats för allvarliga regelbrott, främst gällande mutor och korruption”, säger Reprisks vd Philipp Aeby i en kommentar.

Läs ”Most controversial companies 2017”