Innehåll från Bonnier Business Media
Perfekta formatet för employer branding: "Med nativeartiklar når du rätt personer"
Innehåll från Bonnier Business Media
Innehåll från Bonnier Business Media
Innehåll från Bonnier Business Media
Miljöpolitik
Ovissheten om framtiden för EU:s lagförslag om naturrestaurering ökade markant i går när den konservativa partigruppen plötsligt lämnade förhandlingarna. Europas liberaler har nu makten i sina händer när de har en vågmästarroll i omröstningarna om några veckor.
Klimat
Kort efter att EU:s avskogningsförordning klubbats går nu 21 företag och 11 stöttande organisationer inom livsmedel, foder och kosmetik samman och ökar kraven på leverantörer av soja och palmolja. Att företag köper dessa jordbruksprodukter anses vara en viktig orsak till att klimatet och den biologiska mångfalden förstörs – genom att tropiska regnskogar eldas upp för att skapa odlingsmark.
✓ Då ska all soja och palmolja vara hållbar
✓ Kraven utöver skogsfrågorna
✓ Framtiden för certifikaten
Plast
Fredric Bauer vid Lunds universitet har granskat fossila intressen och funnit att nu satsar de stort på plast, som till största delen tillverkas av råvara från oljeindustrin. Stora resurser satsas nu på lobbying för att försvara plastanvändningen. Han konstaterar att det internationella avtalet om plast som förhandlas fram i Paris blir avgörande.
Plast
I Paris förhandlas just nu det FN-avtal om plastföroreningar som väntas bli färdigt i slutet av året. Samtidigt kommer en rapport som visar att människans förmåga att hantera den årliga plastkonsumtionen är slut den 28 juli. Så placerar Sverige sig på globala listan när det gäller plasthanteringen.
Krönika
EU har kommit i kapp Sverige och syftet med att vara ett föredöme när det gäller minskade fossila utsläpp har uppnåtts. Nu skulle vi i stället kunna bli ett föredöme i snabb och socialt accepterad strukturomvandling, skriver John Hassler, professor i nationalekonomi.
Mobilitet
I syfte att skona stockholmarna från nattligt trafikbuller finns ett förbud mot tunga fordon mellan klockan 22 och 6. Men nu har livsmedelskedjan Lidl och svenska Einride som utvecklar självkörande tunga elfordon fått dispens. Eldrivna lastbilar gör det i dag möjligt att leverera varor utan att bryta mot bullerreglerna, samtidigt som transporterna blir säkrare för alla eftersom trafikintensiteten är lägre under natten.