Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Avfall

Avfallsmängderna fortsätter att öka – återvinningen minskar

Publicerad: 15 juni 2022, 09:13

Störst mängd avfall i Sverige, 14,2 miljoner ton, genererades från byggbranschen.

Foto: Getty Images

Det talas vitt och brett om cirkulär ekonomi, men utvecklingen i Sverige går åt fel håll, enligt ny statistik från Naturvårdsverket.


Ämnen i artikeln:

AvfallNaturvårdsverketAvfallsdeponiAvfallsförbränningÅtervinningByggbranschenGruvor

Under 2020 genererades 35,7 miljoner ton avfall i landet, enligt Naturvårdsverkets senaste siffror som publicerades på onsdagen. Det är en ökning 0,5 miljoner ton jämfört med 2018.

”Tvärtemot samhällets mål att minska avfallet visar statistiken från åren 2014 till 2020 att det ökar”, säger Lars Viklund, avfallsstatistiker på Naturvårdsverket, i en kommentar. 

Samtidigt visar statistiken att andelen avfall som materialåtervinns minskar. Enbart 22 procent av det avfall som slutbehandlades i Sverige materialåtervanns 2020. 59 procent återvanns på annat sätt, till exempel genom energiåtervinning, och 19 procent bortskaffades, till exempel genom deponering. 

Jämfört med 2018 har andelen avfall som materialåtervinns minskat med tre procentenheter.

”Jag är osäker på om gemene man är medveten om att en så stor andel av det svenska avfallet inte materialåtervinns. Statistiken visar tydligt att ytterligare insatser behövs”, säger Lars Viklund.

De största mängderna avfall 2020 genererades från byggbranschen (14,2 miljoner ton), från hushållen (4,6 miljoner ton) och från tjänstebranscherna (2,2 miljoner ton).

Sifforna avser genererade och behandlade mängder avfall i Sverige, exklusive gruvavfall från gruvsektorn.

Läs statistiken här (Naturvårdsverket) och här (SCB)

Karin Tideström

karin.tidestrom@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.