Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Avfall

”Företagssamarbeten viktigast för att nå återbruksmålet”

Publicerad: 3 maj 2022, 07:05

Jeanette Hartung, enhetschef för återvinningen i Mölndal.

Det viktigaste för att nå Mölndals mål för återbruk är att öka försäljningen av insamlat material. Nu söker kommunen företagssamarbeten och kartlägger invånarnas attityder för att den nya återbruksanläggningen ska få större genomslag.


Ämnen i artikeln:

Återvinning

 En ny återbruksanläggning på plats och ett mål om att hälften av allt material som kommer in till återvinningen ska återbrukas. Så ser förutsättningarna ut i Mölndal, där kommunen nu prövar flera vägar framåt för att öka återbruket. Bland annat handlar det om att synliggöra den nya anläggningen och få besökarna att göra medvetna val. Men för att nå det övergripande målet krävs även storskaliga lösningar, som samarbeten med näringslivet. Det menar Jeanette Hartung, enhetschef för återvinningen i Mölndal.

– En viktig fråga är hur vi kan få större aktörer att ta in återbrukat material i sina processer. Även om vi vill öka privatpersonernas köp i återbruket så räcker inte det för att vi ska nå våra miljömål och vårt återbruksmål. Vi måste bli av med sex till åtta lastbilar material i veckan och privatpersonernas köp kommer aldrig upp i de kvantiteterna, säger hon.

För att öka återbruket söker nu Mölndal samarbeten med flera olika aktörer för att få till nya materialströmmar. En utmaning är att tillgången på olika material och produkter är oviss och styrs av vad besökarna på anläggningen lämnar ifrån sig. Och att öka återbrukets andel handlar just om försäljningen. Att få in material är ett mindre problem.

– Den stora utmaningen är frågor som hur vi kan paketera material och produkter och göra det attraktivt att köpa från oss. Vi kan samla in hur mycket material som helst, men det räcker inte, vi måste få avsättning också.

För att bättre förstå hur invånarna i Mölndal kan bidra till ökat återbruk genomför kommunen nu två undersökningar. En bland dem som lämnar material på anläggningen och en bland dem som besöker butiken.

– Vi har märkt att folk är positiva till återbruket men saknar information. Vi vill nu bli bättre på att förstå hur vi ska kommunicera, vilken information kunderna behöver innan de kommer till oss och hur en kund som besöker oss en gång om året uppfattar återbruket.

I Mölndal har återbruksanläggningen byggts i anslutning till den befintliga återvinningscentralen. Något som kan bidra till en viss otydlighet, enligt Jeanette Hartung.

– Det innebär en rad kompromisser, som att kunderna ska lära sig vad vi vill ha, vad som ska slängas och vad som kan gå till återbruk och vem som ska göra bedömningen. Det hoppas vi kunna förtydliga efter våra undersökningar.

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Återvinning

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.