Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag14.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Avfall

Nytt slags underkläder minskar sopberget

Publicerad: 8 februari 2021, 10:40

Anna Hellström (till vänster) och Linda Stoltzhammar lämnade sina jobb och startade Comfydence mitt under pandemin. Bolaget erbjuder tvättbara trosor med inbyggt absorberande lager.

Mitt under coronapandemin lämnade de sina jobb för att utan bidrag starta upp bolaget Comfydence. Innovationen har potential att spara in stora mängder hushållssopor.


Ämnen i artikeln:

Cirkulär Ekonomi

Comfydence lanserar högabsorberande trosor som ska minska behovet av engångsmensskydd. Företaget startade efter att medgrundaren Linda Stoltzhammar upptäckt högabsorberande trosor som redan fanns internationellt, men inte levde upp till deras förväntningar på tillgänglighet, bekvämlighet och funktion. Comfydence är därmed först på den svenska marknaden med den hållbara innovationen, som förutom att spara in engångs- mensskydd även kan göra engångsskydd mot urinläckage överflödiga. 

– Om endast 150 000 kvinnor skulle ersätta engångsskydd med våra trosor en dag i månaden under ett år handlar det om 5,4 miljoner skydd – lågt räknat. Tänk vilken skillnad det skulle kunna göra om det blev fler kvinnor, om det även inkluderade inkontinensskydd och om det spred sig utanför Sverige. Det är en svindlande tanke, säger den andra medgrundaren Anna Hellström till Aktuell Hållbarhet. 

Enligt grundarna är uppfinningen bra för alla kvinnor som månar om sin hälsa, bekvämlighet och klimatet.

– Vi vill inte driva förändring baserat på människors klimatångest eller skam- vi vill erbjuda en bättre lösning som gör vardagen enklare, säger Anna Hellström.

Hennes tips till andra innovatörer på konsumentproduktområdet är att hitta tillfällen och beteenden i sin vardag som känns krångliga och begränsade, eller som gör det svårt att leva hållbart även om man vill.

Trosorna är gjorda i miljömärkt textil och för varje köp skänker bolaget 10 kronor till arbetet mot så kallad mensfattigdom som bedrivs av organisationen Wateraid.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Cirkulär Ekonomi

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.