Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Biologisk mångfald

Företag och organisationer uppmärksammar World Wildlife Day – tar bort djurmotiv i logotyper

Publicerad: 3 mars 2022, 10:28

Den 3 mars är det ”World Wildlife Day” – den internationella dagen för världens djur- och växtliv.

I dag är det ”World Wildlife Day” – den internationella dagen för världens djur- och växtliv. För att uppmärksamma detta plockar företag och organisationer runt om i världen bort naturmotiv, djur och växter från sina logotyper och i år har initiativet även nått Sverige.


Ämnen i artikeln:

ArtskyddArtbevarande

Bland annat har Naturskyddsföreningen valt att ta bort pilgrimsfalken som annars pryder organisationens logotyp i syfte att uppmärksamma att djur och natur inte kan tas för givet. 

”Den senaste IPCC-rapporten visar återigen på allvaret vi befinner oss i. Världen och människan klarar sig inte utan djur och natur”, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, i en kommentar. 

Naturskyddsföreningen konstaterar i ett pressmeddelande att läget är allvarligt för den biologiska mångfalden. En miljon arter av djur och växter hotas av utrotning, vilket är fler än någonsin tidigare i mänsklighetens historia, enligt organisationen. 

I Sverige är cirka tio procent av alla växt- och djurarter hotade. 

”Östersjötumlaren och den vitryggiga hackspetten är båda akut hotade. Tumlaren är Östersjöns enda val och med endast några hundra individer kvar finns det risk för att populationen dör ut om inte antalet som fastnar och dör i fiskenät minskar. Höga halter av miljögifter och buller försvårar även situationen. Ett annat exempel på en rödlistad art är det fridlysta lodjuret, där licensjakten precis har startat”, säger Karin Lexén.

 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ArtskyddArtbevarande

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.