Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Biologisk mångfald

Hårdare krav på biologisk mångfald diskuteras

Publicerad: 25 Februari 2020, 09:56

Sverige för sin talan om biologisk mångfald tillsammans med övriga EU-länder.

Foto: Mostphotos

Efter svårigheter att nå de så kallade Aichimålen diskuteras nu om det ska ställas hårdare krav på länder att leva upp till nya mål för biologisk mångfald.


Världens länder samlas den här veckan för att lägga grunden till nya mål för biologisk mångfald, det som brukar kallas ett Parisavtal för biodiversitet. Eftersom de så kallade Aichimålen löper ut i år ska nya mål beslutas på FN:s toppmöte om biologisk mångfald, COP 15, i Kina i höst. Något som nu förbereds under förmötet i Rom.

– Sverige arbetar nu för att få nya mål på plats som är lika ambitiösa som Aichimålen. Vi försöker även nå alla sektorer som berör biologisk mångfald, det har det inte jobbats så mycket med tidigare, säger Anki Weibull på Naturvårdsverkets EU-enhet, till Aktuell Hållbarhet.

En stor fråga handlar nu även om hur olika länder ska bidra till att nå de nya målen.

– Målen som ska beslutas i oktober blir juridiskt bindande, men inte kopplade till några sanktioner. Genomförandet bygger på frivillighet och nu diskuteras hur starkt målen ska kopplas till nationella åtaganden.

Endast två av Aichimålen ser ut att nås, hur ska de nya målen nås?

– Aichimålen är egentligen bra, men det måste jobbas med genomförandet. Det diskuterades inte under Aichi men börjar komma nu. Samtidigt är det stommen till målen som diskuteras i Rom, detaljerna kommer senare.

Sverige deltar under mötet i Rom med en delegation med tjänstemän från bland annat regeringen och Naturvårdsverket. Tillsammans med ett tiotal andra länder driver Sverige frågan om att 30 procent av världens hav ska vara skyddade till år 2030.

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.