Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Biologisk mångfald

Ikea vill bli ”Skogspositiva”

Publicerad: 25 januari 2021, 10:48

Ulf Johansson är global skogschef på Ikea.

Foto: Ikea

Ikea sätter i dag ett antal nya mål för företagets skogs- och träanvändning. De tidigare målen anses vara uppnådda.


I dag klockan 12:00 släppte Ikea sin hållbarhetsrapport. I samband med hållbarhetsrapporten presenterar företaget också ett antal nya globala mål för skog. De tidigare satta målen uppges nu ha uppnåtts. Den nya strategin går under namnet Ikea Forest Positive 2030 och syftet uppges vara att låta Ikea använda sin storlek för att motverka utarmning och avskogning runtom i världen och på så sätt stärka biologisk mångfald och bromsa klimatförändringar. 

Några av målen som satts är att främja metoder som låter trä i Ikeas produkter binda kol under längre tid och att säkerställa att en tredjedel av Ikeas träprodukter tillverkas av återvunnet trä. I strategin finns också mål om att säkerställa att andra kritiska råmaterial som Ikea använder inte bidrar till avskogning eller omvandling av naturliga ekosystem. 

– Konkret så kommer vi att arbeta brett med flera olika åtgärder. Ett viktigt arbete handlar om att driva på för robusta, trovärdiga och transparenta skogscertifieringssystem världen över. Vi kommer också att arbeta aktivt med att argumentera för certifierad skog i dialog med skogsägare, säger Ulf Johansson, global skogschef på Ikea, till Aktuell Hållbarhet. 

Vad gäller den ökade användningen av återvunnen träråvara berättar Ulf Johansson att den siffran i dag ligger på 12 procent. Det sägs ibland att vart hundrade träd som fälls i världen blir Ikea-produkter. Ulf Johansson gillar inte den jämförelsen men säger att Ikea som stor användare av trä har ett stort ansvar. 

– Att vara stor innebär inte att man är dålig. 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.