Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Biologisk mångfald

Stora Enso satsar regenerativt

Publicerad: 20 oktober 2021, 08:58

Stora Ensos pappersbruk i Varkaus, Finland och vd Annica Bresky som 2020 mottog priset som ”Årets stjärnskott” då Näringslivets mäktigaste kvinna utsågs.

Foto: Matti Huuhtanen/ Fredrik Sandberg (TT)

Regenerativt jord- och skogsbruk har blivit en stor trend och uppmärksammats i en rad dokumentärer och av globala bolag som Patagonia. Nu sätter skogs- och pappersjätten sina första mål för regenerativa produkter.


Skogs- och pappersjätten Stora Enso presenterar i dag nya hållbarhetsmål för 2030 och ett helt nytt mål om att erbjuda 100 procent regenerativa produkter år 2050. Intresset för regenerativt jord- och skogsbruk ökar kraftigt och har den senaste tiden uppmärksammats i flera dokumentärer och av välkända globala företag som Patagonia. Nu väljer alltså också Stora Enso att engagera sig i frågan. 

Stora Enso beskriver regenerativa produkter som förnybara och helt cirkulära. För att produkterna ska vara verkligt generativa ska de också återställa klimatpåverkan och främja bevarandet av biologisk mångfald. 

”Med det här åtagandet strävar Stora Enso efter att bli en ledande aktör som driver transformationen mot en biobaserad cirkulär ekonomi. Vi kommer att vara transparenta med våra framsteg och använda vetenskapligt baserade indikatorer för att erbjuda regenerativa lösningar som inte bara minskar miljöpåverkan, utan som återställer och återuppbygger”, säger Annica Bresky, Stora Ensos vd, i en kommentar. 

De nya hållbarhetsmål som sätts i dag handlar bland annat om att minska utsläppen av växthusgaser inom scope 1, 2 och 3 från verksamheten med 50 procent till år 2030, jämfört med basåret 2019. De vetenskapligt förankrade klimatmålen har godkänts av Science Based Targets initiative.

 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.