Cirkulär ekonomi
Återvunna material viktigt för europeiska konsumenter
Publicerad: 14 april 2022, 09:31
Kvinna återvinner plast på återvinningsstation. Foto: Naina Helén Jåma/TT
Konsumenter efterfrågar cirkulära material och många ratar varumärken som uppfattas som ohållbara, visar en undersökning från Stena Recycling på fem europeiska marknader.
Stena Recycling har baserat på resultatet tagit fram ett antal nycklar för företag som ”vill locka värderingsdrivna konsumenter”.
Bland annat att produkter med återvunna material ska vara tydligt märkta. Undersökningen visar att 8 av 10 konsumenter efterfrågar detta för att vägleda dem i sitt köpbeslut.
Därtill anser 77 procent av konsumenterna att det är viktigt eller mycket viktigt att produkter är återvinningsbara, vilket understryker vikten av att tillverka återvinningsbara och långlivade produkter, enligt Stena Recycling.
Men betalningsviljan är inte lika stark – endast 22 procent är villiga att betala mer för produkter som innehåller återvunna material och kan återvinnas.
Näringslivet har det största ansvaret för att driva fram en ökad användning av återvunnet material anser 30 procent av deltagarna i undersökningen. Samtidigt uppger 4 av 10 konsumeter att de valt bort produkter eller varumärken som de inte anser uppfyller deras värderingar inom hållbarhet under det senaste året. Det är därför viktigt att företag tar ställning och visar vad det står för, enligt Stena Recycling.
Totalt deltog 5 000 personer i undersökningen som bolaget låtit genomföra inför årets upplaga av Circular Initiative där ledare för svenska industriföretag samlas för att diskutera cirkulära materialflöden. Deltagarna var från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Polen.
Läs rapporten