Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration
Cirkulär ekonomi
Publicerad: 3 Juni 2020, 09:31
Foto: GDJ/ Pixabay
I en ny rapport beskriver H&M, Ikea, NCC, Axfood och de andra medlemmarna i Circular Sweden sitt cirkulära omställningsarbete.
Stora delar av omställningen till en cirkulär ekonomi är lönsamt för företag. Dessutom stärker arbete med cirkulär ekonomi företagens varumärken, attraherar anställda och minskar kostnader. Det konstaterar företagsnätverket Circular Sweden i en ny rapport som släpps i dag.
I rapporten beskrivs också ett antal utmaningar och områden där det svårt att ställa om till cirkulära materialflöden. För att utvecklingen ska gå åt rätt håll där krävs enligt rapportförfattarna starkare samarbeten mellan företag och ett ökat fokus på cirkularitet inom politiken.
Circular Sweden samlar företag som försöker ställa om till cirkulära affärsmodeller och i rapporten beskrivs hur företagen arbetar för att nå sina mål. Rapporten fokuserar specifikt på hur medlemsföretagen arbetar med de fyra områdena cirkulär design, hållbar konsumtion, ökad tillgång till och användning av återvunnet material samt cirkulära värdekedjor.
Ett tydligt syfte med nätverket, där bland andra H&M, Ikea, NCC och Axfood är medlemmar, är att påverka politiken och driva den cirkulära utvecklingen.
”2030 ser vi att Sverige måste vara ett internationellt föredöme inom cirkulära materialflöden och aktivt driva den globala cirkulära utvecklingen framåt. Värdeläckaget i Sveriges materialflöden har då halverats, tack vare nya affärsmodeller och en resurseffektiv materialanvändning”, skriver Circular Sweden i rapportens förord.
Läs Cirkulär Rapport 2020
Jon Röhne