Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Cirkulär ekonomi

Klockan tickar för Ikeas cirkulära satsning

Publicerad: 22 december 2021, 10:31

Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige.

Foto: Magnus Torle

Ikea meddelar att den second hand-satsningen i Retuna återbruksgalleriea får leva vidare ytterligare ett år. Men ännu har Ikea inte lyckats tjäna några pengar på sin cirkulära satsning. Snart är det 2022 och redan år 2030 - om åtta år - har Ikea lovat att hela Ikeas verksamhet ska vara 100 procent cirkulär.


Ikea meddelar att företaget förlänger testet med sin second hand-butik i återbruksgallerian Retuna i Eskilstuna i ytterligare ett år. I Ikeas second hand-butik kan kunder donera eller köpa begagnade Ikea-produkter som har rengjorts och reparerats av Ikeas sociala affärspartner Samhall.

Aktuell Hållbarhet har tidigare berättat om denna cirkulära satsning som Ikea har haft svårt att få ekonomisk lönsam. Den här gången uppger Ikea att den bristande lönsamheten till stor del beror på att butiken drivits under en global pandemi.

– Vi vill vara ödmjuka och sätter därför inte några exakta datum för att nå lönsamhet, men vi ser i dag en väldigt stor potential att lära oss mer om vad som krävs under året som kommer, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige, till Aktuell Hållbarhet.

En utvecklingspotential för Retuna som Jonas Carlehed ser handlar om marknadsföring.

– Vi har inte kunnat marknadsföra vår secondhand-butik på samma sätt som vi marknadsför andra nyöppningar.

Marknadsföring av cirkulär försäljning innebär också en utmaning, berättar Jonas Carlehed.

– Omsättningen på produkter är hög och det mesta som vi får in säljer slut samma dag. Det innebär att vi har ett helt nytt sortiment nästan varje dag, och att vi har svårt att veta exakt vad som ska säljas, säger Jonas Carlehed.

Ikea har som mål att vara helt cirkulära år 2030, om åtta år. Kommer ni att nå det målet?

– Vi är väl medvetna om att det redan är 2022. Vår ambition ligger kvar och vi arbetar för fullt med våra fyra underliggande mål som ska göra oss cirkulära. Det handlar om designprinciper som skapar cirkulära produkter, övergång till förnybara och återvunna material, att hjälpa kunderna att förlänga livet på produkterna så som vi gör med Retuna och att skapa samarbeten, också precis så som vi gör med Retuna där Ikea samarbetar med kommunen, Samhall och företaget Godsinlösen.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.