Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Cirkulär ekonomi

Kritik mot EU:s nya LCA-metodik: ”Förbränning före återvinning”

Publicerad: 11 Mars 2021, 09:37

EU:s nya LCA-metodik missgynnar framförallt återvinning av textilier.

Foto: Getty Images

Hela miljönyttan med återvinning räknas inte med i EU:s nya metodik för livscykelanalys, menar forskare på Chalmers.


EU:s nya metodik för livscykelanalyser, kallad Product Environmental Footprint, riskerar att leda till att uttjänta produkter skickas till förbränning i stället för materialåtervinning. Enligt en rapport från Swedish Life Cycle Center vid Chalmers tekniska högskola kan resultaten från en sådan LCA-studie indikera att energiutvinning av biobaserad plast, papper och textilier ger en större miljönytta, även när återvinning faktiskt är bättre för miljön. Anledningen är att metodiken inte väger in hela återvinningens miljönytta i beräkningarna.

– Risken för att material skickas till förbränning även då miljönyttan är större med återvinning är störst för textilier. Bara en femtedel av miljönyttan från textilåtervinning får räknas till den textilprodukt som samlas in och återvinns. Det kan bli ett stort problem eftersom samhället nu försöker stimulera återvinning av textilier, säger Tomas Ekvall, huvudansvarig forskare bakom studien, till Aktuell Hållbarhet.

EU:s nya metodik för livscykelanalys är tänkt att bli ett alternativ till de miljövarudeklarationer som används i dag.

– Det har varit en stor process kring att ta fram den här metodiken, där myndigheter, industrin och experter har deltagit. Mycket görs för att den ska etableras och om metodiken blir ett underlag för EU:s policyarbete är risken att vi får signaler om att textilier ska förbrännas.

Läs studien om EU:s metodik för livscykelanalys 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.