Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Cirkulär ekonomi

Microsoft lanserar nollavfallsstrategi

Publicerad: 6 Augusti 2020, 09:26

Microsofts vd Satya Nadella pratar under ett företagsevent 2019.

Foto: Mark Lennihan/ TT

Teknikjätten Microsoft åtar sig att minska verksamhetens direktavfall till noll år 2030. Maskininlärning ska bidra till kunskap och utvecklade strategier.


Teknikjätten Microsoft kommunicerar nu ett nytt åtagande om att minska verksamhetens direktavfall till noll år 2030. Målet ska nås genom en ny strategi som bygger på kraftigt ökad återanvändning och återvinning samt en total utfasning av plast i företagets produktpaketering. Det avfall som inte kan återvinnas eller återanvändas internt kommer att kompenseras genom investeringar i externa cirkulära initiativ. 

Microsoft skriver på företagets hemsida att det växande behovet av datacenter har blivit ett ökande miljöproblem. För Microsofts del handlar det om drygt tre miljoner servrar utplacerade världen runt och som har en genomsnittlig livslängd på fem år. För att lösa problemet planerar Microsoft att återanvända hela servrar och återvinna material i ett antal särskilda center som kommer att ligga i anslutning till företagets globala datacenter runt om i världen.

Strategin innefattar också avfall från pågående och framtida byggprojekt som Microsoft driver. Här är målet att minska byggavfallet med 75 procent till år 2030. 

Microsoft skriver också slutligen att AI och maskininlärning är en del av den nya avfallsstrategin. Tanken är att maskininlärning ska hjälpa Microsoft att sortera och ta fram metoder för att avveckla servrar så effektivt som möjligt och identifiera vilka delar som kan återanvändas av Microsoft, av företagets kunder och vad som kan säljas vidare. 

Microsoft åtog sig tidigare i år att nå nollutsläpp av växthusgaser år 2030.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.