Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Cirkulär ekonomi

Nationell strategi för cirkulär ekonomi snart klar – det vill företagen se

Publicerad: 1 Juli 2020, 09:20

Foto: Mostphotos

Mål och mått står högt på företagens önskelista till en strategi för cirkulär ekonomi.


Sveriges nationella strategi för en cirkulär ekonomi väntas färdigställd under sommaren och en rad företag och organisationer har nu lämnat synpunkter på vad strategin bör fokusera på. Bland annat lyfts vikten av mål och mått för hur en cirkulär ekonomi utvecklas i Sverige. Circular Sweden, ett företagsforum som representerar bland andra Axfood, Ikea och H&M, skriver till regeringen att ambitiösa nationella mål för cirkulära materialflöden till år 2030 och 2040, såsom exempelvis mål för återanvändning av produkter och material, bör ingå i strategin.

– De synpunkter som kommit in under våren handlar till stor del om ambitiösa mål och betydelsen för svensk konkurrenskraft. Många aktörer lyfter vikten av att produkter utformas för att fungera i en cirkulär ekonomi och att strategin tar hänsyn till EU:s ekodesigndirektiv. Många aktörer vill även se tydligare krav på cirkularitet i offentlig upphandling, säger Charlotta Broman, ämnesråd på miljödepartementet, till Aktuell Hållbarhet.

Det finns även synpunkter på hur dagens regelverk påverkar utvecklingen av en cirkulär ekonomi. Ragn-Sells skriver exempelvis att avfallshierarkin ligger som en våt filt över myndigheterna, vilket leder till minskad återföring av kritiska resurser. Samtidigt menar Svenskt Näringsliv att nuvarande tillämpning av regelverken kring avfall och avvägningar mellan det nationella miljömålet Giftfri miljö och återvinning i dag bromsar utvecklingen.

Läs synpunkterna från Circular Sweden

Läs synpunkterna från Svenkst Näringsliv 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.