Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Cirkulär ekonomi

Ny industrigrupp ska samarbeta kring cirkulära lösningar

Publicerad: 17 Februari 2016, 08:42

Gruppen heter Cirkulär Industri och ska ge ökad konkurrenskraft, en mer effektiv resursanvändning och fler jobb.


Ämnen i artikeln:

Cirkulär EkonomiIndustriCradlenet

Nätverket Cradlenet startar nu en ny arbetsgrupp för att få industrin att jobba mer cirkulärt. Gruppen heter Cirkulär Industri och har som mål att skapa ökad konkurrenskraft, en mer effektiv resursanvändning och fler jobb. Den leds i samarbete med konsultbolaget Syntell, som kommer att processleda företagen som ansluter sig till gruppen. Tillsammans ska industrierna arbeta fram lösningar för hur företag med komplexa industriella produkter kan ställa om produktutveckling, produktion och produktsupport i en mer cirkulär riktning. ”Idén att en produkt skall ha så lång livslängd som möjligt och återcirkuleras har funnits länge men har aldrig på riktigt slagit rot inom industrin, även om intresset nu är större än någonsin”, skriver Cradlenet i ett pressmeddelande.

– Vi skall arbeta aktivt för att stärka svensk konkurrenskraft samtidigt som vi slår ett slag för miljömässig hållbarhet. Syftet är att optimera den faktiska effekten genom att omvandla teknologier, arbetssätt, produkter, tjänster och samtidigt maximera företagens lönsamhet genom nya cirkulära affärsmodeller. Företagen måste inse att detta är en möjlighet, inte ett hot, säger Elin Bergman, styrelseordförande i Cradlenet.

Enligt Cradlenet har det länge fungerat för industrier att komma med smarta produkter eller köpa in teknisk kompetens som saknats för att ligga före konkurrenter. Men i och med att marknaden alltmer efterfrågar tjänster istället för produkter är många svenska industriföretag osäkra på hur de ska agera. Här spelar även EU:s paket för en cirkulär ekonomi in i bilden.

– Den cirkulära ekonomin är här för att stanna och det handlar om att ”förändras eller dö” för våra företag, säger Christer Fröling, seniorkonsult på Syntell.

Martina Frisk

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.