Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Cirkulär ekonomi

Professorn: ”Lätt att komma igång med cirkulär ekonomi”

Publicerad: 11 Oktober 2019, 06:32

Markus Zils, professor i cirkulär ekonomi och företagsledning vid universitetet i Exeter, talade på konferensen Cirkulär ekonomi i Stockholm där han lämnade flera tips på hur företag kan komma igång med cirkulär ekonomi.


Att erbjuda en tjänst, att omvandla produkten, att vara möjliggörare eller att fokusera på produktens slutskede. Det är fyra möjliga strategier för företag som vill komma igång med att arbeta cirkulärt. Det sade Markus Zils, professor i cirkulär ekonomi och företagsledning vid universitetet i Exeter, England, när han under förmiddagen talade på konferensen Cirkulär ekonomi i Stockholm.

Se intervjun med Markus Zils i DiTV. 

Enligt Markus Zils är det lätt för företag att komma igång med cirkulär ekonomi.
– Om du samlar dina kollegor och väljer ut och diskuterar en produkt i din organisation som du tycker är alltför linjär så är inte problemet att du inte kommer att få idéer. Du kommer att få för många idéer. Ta en av dem och experimentera med den, var Markus Zils råd.

De fyra strategierna exemplifierar han med produkter från fyra företag. Det första är Philips försäljning av gatubelysning som tjänst till staden Singapore. Enligt Markus Zils skapar företaget mer värde genom att ta hand om och sköta driften av produkten än det skulle ha gjort genom att sälja lamporna. Det andra exemplet är Tarkett, som omvandlade sina mattor genom att övergå till en annan typ av fiber som gjorde att de kunde återvinnas.

Exempel på den tredje strategin, att vara en möjliggörare, är företaget Ifixit som tillhandahåller manualer för reparation av till exempel telefoner gratis på internet – och sedan säljer verktygen som behövs. Den fjärde strategin exemplifieras av företaget reBuy som började med att sälja begagnade böcker och numera vidareförsäljer en rad produkter samtidigt som kvaliteten kontrolleras.


Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.