torsdag2 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Cirkulär ekonomi

Stockholms hantverksförening: Rädda hantverkarna för hållbarhetens skull

Publicerad: 24 april 2020, 08:52

Nicole Pluntke, vd för Stockholms Hantverksförening, vill lyfta hantverk som en förutsättning för en hålbar cirkulär ekonomi

Foto: Stockholms hantverksförening och Maja Suslin TT

En övergång till en mer cirkulär ekonomi kräver en rad hantverksyrken. Nu hotas dessa yrken till följd av coronakrisen, enligt Stockholms hantverksförening.


AHr

Aktuell Hållbarhet, redaktionen

redaktion@aktuellhallbarhet.se


 

Flera av de hantverksyrken som är viktiga för att öka hållbarheten genom att ta tillvara befintliga resurser riskerar att helt dö ut till följd av coronakrisen. Det menar Stockholms hantverksförening som med kampanjen Hållbart hantverk vill rikta uppmärksamhet mot frågan. Med bland annat filmmaterial och kommunikation i sociala medier vill föreningen få fler stockholmare att använda lokala hantverkare, som skräddare, tapetserare och skomakare. Dessutom öppnar föreningen nu för stödmedlemskap. 

Enligt Nicole Pluntke, vd för Stockholms Hantverksförening, visar en Sifo-undersökning som föreningen har gjort att stockholmarna vill konsumera på det sätt som Sveriges hantverkare representerar, men inte vet om att det är hantverkstjänster som de söker.

Om du fick önska en lagändring eller ett initiativ från riksdag och regering som skulle ta er i hållbar riktning, vad skulle det vara?

- Hantverkskammaren i Hamburg tog tillsammans med Bundesland Hamburg fram en masterplan för tio år sedan. Där har de tillsammans jobbat fram konkreta och bra insatser för att främja hantverket i Hamburg. Det handlar om allt från utbildning till hantverkares möjligheter till företagande. Redan tidigt kunde duktiga hantverkare få fördelaktiga banklån för att starta verksamhet och så sent som förra året öppnade en hantverksby där drygt 100 hantverksföretag får möjlighet att hyra lokaler. Utöver det har Hamburg satsat på marknadsförings- och informationsinsatser mot allmänheten, så att de vet vad som är bra hantverk utfört av riktiga hantverkare, säger Nicole Pluntke till Aktuell Hållbarhet.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev