Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Cirkulär ekonomi

Svenskarnas felaktiga bild av e-handelsreturer – ”enorma miljövinster man kan göra”

Publicerad: 4 mars 2022, 11:11

Andreas Anderholm Pedersen på Giab vill se en mer cirkulär e-handel.

Foto: Pressbild

En majoritet av svenska konsumenter tror att de varor som de returnerar i e-handeln säljs vidare till någon annan. Det visar en undersökning från ett rekonditioneringsföretag, som menar att handeln måste spotta upp sig för att leva upp till kundernas förväntningar.


Ämnen i artikeln:

E-handel

E-handelsbolagen lever inte upp till kundernas förväntningar på hållbara e-handelsreturer. Det menar Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på Giab Nordic AB, som låtit undersöka svenska konsumenters uppfattning om e-handelsreturer. Enligt undersökningen tror 72 procent av svenskarna att e-handelsreturer återanvänds, något som inte stämmer enligt Andreas Anderholm Pedersen.

– Vi tycker att e-handeln bör notera kundernas förväntningar på att returerna återanvänds, vilket de väldigt sällan gör. Med väldigt enkla medel kan man faktiskt se till att returer kommer till liv igen. Om 38 procent kasserar skadade returer, vilket en undersökning från Samhall nyligen visade, så är det enorma miljövinster man kan göra om de här varorna bara säljs vidare, säger Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef på Giab Nordic AB, till Aktuell Hållbarhet. 

Giab har byggt en plattform för att samla in, rekonditionera eller reparera samt vidareförsälja produkter till slutkonsument. Enligt Andreas Anderholm Pedersen finns en stor klimatpotential om kunder aktivt väljer att handla returnerade produkter men också ändrar sitt köpbeteende.

Enligt undersökningen har var fjärde svensk någon gång har köpt flera varor i syfte att bara behålla den som är bäst och returnera övriga. Var femte svensk, 18 procent, skickar tillbaka varor till sin e-handlare varje halvår eller oftare, nio procent gör det varannan månad eller oftare och tre procent gör det minst en gång varje månad. 

Undersökningen gjordes av undersökningsföretaget Skop, som intervjuade drygt 1000 svenskar i september 2021.

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

E-handel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.