Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Cirkulär ekonomi

Undersökning: Vintage hellre än nytt för yngre kvinnor

Publicerad: 25 oktober 2022, 14:09

Kvinnor under 41 år föredrar återbruk framför nytillverkat

Foto: sturti

Var fjärde ung kvinna i generation Z väljer återanvänt framför ”fast fashion” när de ska köpa kläder. I befolkningen som helhet är det färre.

Ämnen i artikeln:

Textilbranschen

Kerstin Lundell

kerstin.lundell@aktuellhallbarhet.se


En av fyra av kvinnor mellan 16 och 41 år väljer vintage och återanvänt framför nytillverkad ”fast fashion”, alltså såväl de som kallas generation Z som den äldre gruppen som benämns millennials. Det konstaterar Sifo i en undersökning beställd av förvaringsföretaget Elfa. Hela åtta av tio i gruppen säger att vintage ligger inom deras preferensram. 

Männen i åldersgruppen är inte lika intresserade. Bland de yngsta, mellan 16 och 25 år föredrar 14 procent det återanvända men bara 12 procent av de mellan 26 och 41 år.  Det är ändå mer än dubbelt så många som männen i den ännu äldre gruppen som kallas boomers och föddes mellan åren 1946 och 1964.  

Bland de 1 303 personer som tillfrågades i Sifo-undersökningen valde var sjunde, eller 15 procent, återanvända kläder hellre än nytillverkade. 

Undersökningen visar också en skillnad mellan generationerna kring viljan att hyra eller låna saker som inte används ofta. Hälften av de yngre gör det hellre än att köpa nytt, medan enbart två av fem av de som äldre är beredda att göra så.  

Om undersökningen

Undersökning genomfördes under perioden 11-16 mars 2022. Totalt intervjuades 1303 personer i åldern 16-76 år. Webbpanelen är rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel. 

Läs mer här. 

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev