Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Energi

Energieffektivisering lockar nervösa investerare

Publicerad: 3 November 2010, 12:33

Investeringarna i cleantech-företag rasade under förra kvartalet. Ändå tror Ernst & Young på fortsatt investeringssug i miljöteknikbolag.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Trenden att pumpa in pengar i riskfyllda cleantech-bolag har vikt av nedåt. Det menar Ernst & Young i en visar en föga uppmuntrande rapport.

Investeringar i amerikanska cleantech-företag rasade med 55 procent under tredje kvartalet, visar rapporten. Samtidigt föll de globala investeringarna från riskkapitalbolag i cleantech-bolag med 30 procent till 1.53 miljarder dollar, enligt the Cleantech Group.

Många riskkapitalister sitter med lovande frön i marken men väntar fortfarande på att de ska slå rot och växa. Det har framför allt visat sig svårt att notera cleantech-bolag på börsen.

Ändå tror konsultbolaget på fortsatt stark framtid för investeringar i
miljöteknikbolag. Segmentet energieffektivisering fortsatte att locka investerare och var det hetaste investeringsområdet i USA under kvartalet. Antalet investeringar ökade med 21 procent medan antalet dollar ökade med 6 procent, framhåller E&Y.

– En rad faktorer pekar på fortsatt styrka inom den amerikanska
cleantech-sektorn, bland annat tillväxten inom investeringar i
energieffektivisering, säger Jay Spencer, cleantech-chef på E&Y.

Han framhåller också att företag inom de flesta branscher investerar pengar och tid i miljöteknik; från kraftbolag till teknik- och konsumentföretag. Bland annat så planerar General Electrics att investera 432 miljoner dollar i mer energieffektiva kylskåp under de kommande fyra åren.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.