Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Energi

Replik: ”Har Svensk Energi träffat en livs levande elkund?”

Publicerad: 4 November 2013, 14:00

Det är inte med speciellt stor förvåning jag läser Svensk Energis debattinlägg om Smutselskollen – en kampanj som syftar till att göra det enklare för elkunder att jämföra elbolag ur miljö- och klimatperspektiv. Inlägget visar tydligt att organisationen saknar både kund- och klimatfokus, skriver Mats Fagerström, vd på Telge Energi


Ämnen i artikeln:

Telge Energi

Från och med den första juli år måste alla elbolag redovisa vilka energikällor elen de sålde föregående år kommer ifrån. Märkningen går ofta att hitta både på företagens hemsida och på varje enskild faktura som skickas ut till kunderna. Kravet kommer från Energimarknadsinspektionen och syftet är att tydliggöra hur elkonsumenter kan välja elbolag utifrån klimatpåverkan, inte bara pris. En fantastisk reform!

Problemet är bara att det är väldigt svårt att jämföra olika elbolag med varandra, eftersom man som enskild elkund bara nås av just sitt eget elbolags elmix. Vi bestämde oss därför för att sammanställa alla 120 svenska elbolags elmixer på ett och samma ställe, smutselskollen.se, ett miljökomplement till alla prisjämförelsesajter. Kampanjen är vår mest uppskattade och hittills har över 100 000 svenskar granskat sitt elbolag på smutselskollen.se. Det visar att miljöfrågan står allt högre upp på elkundernas agenda och att allt fler vill vara med och påverka.

Jag kan förstå att Svensk Energi inte uppskattar kampanjen. Flera av deras medlemmar får nu skylta med de fossila inslag de har i sin elmix och blir granskade av svenska folket. Det populäraste bolaget att granska på Smutselskollen är inte helt oväntat statliga Vattenfall. Men Smutselkollen handlar lika mycket om att lyfta alla de förnybara aktörer som finns på elmarknaden. På Smutselskollen hyllas alla aktörer som är 100 procent förnybara, vi hedrar våra konkurrenter på köpt annonsutrymme och otaliga är de aktörer som hört av sig till oss och vill vara med och stötta initiativet.

Men man får inte glömma att elmarknaden är komplex och att branschen har ett uruselt rykte. 7 av 10 svenskar förstår inte ens sin elräkning. Att i denna kontext förklara den miljö- och klimatinsats man kan göra kopplat till sin elräkning är en tuff utmaning. Och vi lär oss varje dag, eftersom vi, till skillnad från Svensk Energi, pratar med ”vanliga elkunder” varje dag. Vi på Telge Energi har under många år kämpat för att förbättra branschens förtroende och i SIFO:s årliga anseendeindex är vi den aktör på elmarknaden som har absolut bäst anseende. Men att leda förtroendeligan ställer höga krav på begriplighet, kundfokus och kommunikation. En utmaning som vi tar på största allvar.

Vi har aktivt valt att inte vara medlemmar i Svensk Energi, en organisation som enligt oss saknar klimatfokus och springer eljättarnas ärende. Vi är en uppstickare på marknaden som vill utmana elbranschen. Det inkluderar att skapa utmanande kommunikation som inte alltid uppskattas av de traditionella aktörerna. Som A. Schopenhauer sa;

”Först blir de förlöjligade. Sedan blir de våldsamt motarbetade. Sedan blir de slutligen accepterade som alldeles självklara.”

Mats Fagerström, på Vd Telge Energi

Läs inlägget från Kjell Jansson, vd för Svensk Energi här

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

Telge Energi

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.